Debat

Marinus: DR er ved at tabe en hel generation på gulvet

DEBAT: Selvom Danmarks Radio har en masse godt indhold, der er relevant og interessant for de unge, er de ved at tabe en hel generation på gulvet, fordi de ikke er der, hvor de unge er. Det skriver Dansk Folkepartis medieordfører, Morten Marinus.

Foto: ft.dk
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Morten Marinus
Medieordfører for Dansk Folkeparti

Er Danmarks Radio ved at tabe en helt generation på gulvet? 

Ja, noget kunne godt tyde på det. De 15 til 39-årige vælger i større og større stil Danmarks Radio fra, når det gælder TV. Hvorfor så det? Jo jeg har selv spurgt mange, jeg kender, hvad deres forhold er til public service i almindelighed og til Danmarks Radio i særdeleshed.

Er ikke der, hvor de unge er
Danmarks Radio er simpelthen ikke der, hvor de unge er. Jo, de unge ser måske stadigvæk flow-TV, men når de gør det, er det sammen med familien for at se for eksempel de store søndagsdramaer på DR eller underholdning en fredag aften, men ellers stort set ikke. Men de programmer, som ellers i DRs program-portefølje er beregnet til netop dem, kender de enten ikke, eller også er de ikke gode nok i forhold til, hvad de unge ellers vælger at bruge deres tid på.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

I de seneste år har DR forsøgt at gøre DR3 til et mekka for netop aldersgruppen 15 til 39-årige. Og ja, der findes også gode dansk-producerede programmer, hvor de fleste godt kan være stolte af at kalde sig public service-relevante, fordi de ikke findes andre steder. Men hvorfor fravælger de unge så DR, når man godt kan få dansk kvalitet, som man ikke kan få andre steder?

For det første, så ændrer de unges medieforbrug sig lynhurtigt. De ser ikke en programoversigt igennem for at se, på hvilke tidspunkter de skal se DR3 - de er helt andre steder. For det andet ved de unge som regel slet ikke, hvilke danske programmer der kunne være relevante for dem. For de findes som sagt ikke der, hvor de unge selv er.

Hvis DR vil være noget for de 15 til 39-årige, så skal de være der, hvor de unge er - ikke hvor de var i går, men hvor de er i morgen. Hvis ikke det lykkes, ja, så kan vi komme i en situation, hvor DR simpelthen har mistet en hel generation.

Morten Marinus
Medieordfører for Dansk Folkeparti

Unge som anderledes medieforbrugere
Det er de svar, jeg hører fra flere og flere. De siger, at DR burde lægge deres programmer ud på Netflix, fordi det er der, de søger deres visuelle underholdning. Men selvom det er det indholdsmæssige og kvaliteten, der for mig er mest afgørende, når vi taler om et public service-produkt, så vil jeg ikke afvise, at nogle af DR3s programmer også kunne være tilgængelige på for eksempel Netflix og YouTube. Men jeg mener også, at vi skal være varsomme.

Ganske vist ser de unge ikke så meget flow-TV mere. De er medieforbrugere på andre måder og har deres primære medieforbrug på andre platforme end traditionelt flow-TV. Men DR er, om man vil det eller ej, stadig et godt ”brand”, og de har også en public service-forpligtelse til at være for alle. Derfor kan vi som mediepolitikere heller ikke leve med, at DR er ved at miste en hel generation.

DR skal ind i kampen
Min opfordring skal derfor være, at DR’s direktion og bestyrelse må komme ind i kampen for netop denne gruppe. DR behøver ikke vente på, at næste medieforlig træder i kraft. DR burde allerede nu gå i værkstedet og lave et supergodt og tiltalende ungeunivers på nettet og andre digitale platforme - og der vise de 15 til 39-årige, at der er en masse indhold, både dansk og i øvrigt andre europæiske indhold, som de ikke kan finde andre steder i så god kvalitet.

Derfor bør DR allerede nu lukke DR3 som Flow-tv-kanal og målrette indsatsen til den unge gruppe, der ville kunne finde stor glæde i at have et DR3-ikon ved siden af deres allerede eksisterende Netflix-ikon. Så må DR godt for min skyld reklamere for sig selv på YouTube og Netflix, men det drejer sig om, at vi fortsat kan sikre god public service. Hvis DR vil være noget for de 15 til 39-årige, så skal de være der, hvor de unge er - ikke hvor de var i går, men hvor de er i morgen. Hvis ikke det lykkes, ja, så kan vi komme i en situation, hvor DR simpelthen har mistet en hel generation.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Morten Marinus

Fhv. MF (DF), fhv. 1. viceborgmester, Jammerbugt Kommune
ubefaren skibsassistent (Svendborg Søfartsskole. 1996), sygehusportør (Aalborg Sygehus)

0:000:00