Debat

Mette Bock om public service: Vi har sovet i timen

DEBAT: Både medier og politikere har sovet i timen, mens verden har udviklet sig, og borgernes medieforbrug har ændret sig markant. Derfor skal vi nu have gang i en bred, offentlig diskussion af, hvilket indhold vi har brug for, skriver kulturminister Mette Bock (LA).

Foto: Liberal Alliance
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Mette Bock (LA)
Kulturminister

Frie, uafhængige og troværdige medier er demokratiets salt. Men lad os sige det ligeud: Vi har sovet i timen. 

Det gælder både os politikere og medierne selv. For mens verden har udviklet sig, og borgernes medieforbrug har ændret sig markant, har vi forsømt at udvikle både det politiske rammeværk og de forretningsmodeller, der kan sikre det indhold, vi ønsker at stille til rådighed for borgerne i dette land. 

Vi halter bagefter. 

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Men hvordan sikrer vi dansksproget indhold med relevans for borgerne og demokratiet? Hvad er troværdighed? Hvilket indhold vil vi under alle omstændigheder sikre? Hvordan skal borgerne kunne tilgå det? Hvordan påvirker det demokrati og fællesskab, når medieudbuddet eksploderer? Hvor ligger de nye muligheder – og snubletråde?

Der er god tid til forberedelsen, da et nyt medieforlig først skal træde i kraft ved årsskiftet 2018/19. Jeg lægger op til en debat i tre faser.

Det er mit håb, at den både brede og grundige forberedelse vil give os politikere indsigt, mod og vilje til at skabe bedre rammer for medierne. Fair konkurrencevilkår. Og troværdigt medieindhold, der er vigtigt – også der, hvor markedet ikke slår til. Jeg ser frem til gode diskussioner i de kommende måneder. Alle er i hvert fald inviteret. Men bolden skal naturligvis gribes.

Mette Bock (LA)
Kulturminister

Bred, offentlig diskussion af indhold
Først skal vi have en bred, offentlig diskussion om indholdet, kernen i det hele. Frem til september spørger vi hele befolkningen om, hvilket dansk medieindhold vi fremover har brug for – tv, radio og aviser, på digitale platforme eller helt andre steder.

Det vil jeg gøre med kampagnen ”Antennerne Ude” på antennerneude.dk, som jeg netop har lanceret den 22. maj. Og med borgermøder rundt om i hele landet, hvor jeg sammen med medieordførerne opsøger alle generationer der, hvor de er. På skoler, ungdomsuddannelser, virksomheder, på DGI’s landsstævne med videre.

Anden fase er i efteråret, hvor vi politikere skal tale med mediebranchens aktører om, hvem der kan producere og distribuere. Det er en myte, at public service kun kan leveres af statsejede eller statsstøttede midler. Posen skal rystes. 

Og endelig vil regeringen så i tredje fase fremlægge et konkret udspil til nyt medieforlig primo 2018, så de egentlige politiske forhandlinger kan indledes.

Politikere skal lytte og blive klogere
Ebbe Dal byder i sit indlæg 19. april forløbet velkommen, men tror – for en sikkerheds skyld – at det nok bare bliver Tordenskjolds soldater, der vil deltage i debatten, så den næppe vil være repræsentativ. Det er da muligt, det ender sådan. Men alle inviteres, når vi træder ud af de lukkede reservater. 

Vi politikere skal i første omgang lytte og blive lidt klogere. Forskellen i mediebrug generationerne imellem har aldrig været større, og udenlandske medier som Facebook, YouTube og Netflix tager både opmærksomhed og ressourcer fra det danske indhold. Borgerne er måske ikke så optagede af, hvem der leverer indholdet. Men at det er tilgængeligt. Og der er helt sikkert noget, de udenlandske medier ikke kan give os. 

Hvad har vi brug for at vide, at dele, at debattere? Hvordan sikrer vi, at vores identitet som land – og fællesskab som befolkning – bygger på viden, oplysning, diskussion og engagement? 

Alle er inviteret, men bolden skal gribes
Målet er at komme i kontakt med så mange målgrupper som muligt i befolkningen, herunder de unge. Der bliver derfor mulighed for at bidrage både digitalt på Facebook og websitet www.antennerneude.dk og ”live” på debatmøder og folkemøder rundt omkring i hele landet. 

Det er hverken en medieforskningsundersøgelse eller en folkeafstemning, jeg her sætter i gang. Men fremtidens danske mediepolitik skal bygge på et bredere fundament end det traditionelle mellemværende mellem branchen og politikerne. 

Det er mit håb, at den både brede og grundige forberedelse vil give os politikere indsigt, mod og vilje til at skabe bedre rammer for medierne. Fair konkurrencevilkår. Og troværdigt medieindhold, der er vigtigt – også der, hvor markedet ikke slår til. 

Jeg ser frem til gode diskussioner i de kommende måneder. Alle er i hvert fald inviteret. Men bolden skal naturligvis gribes. 

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mette Bock

Sognepræst, Horsens Provsti, tv-vært, Dk4, fhv. kultur- og kirkeminister og MF (LA)
cand.phil. i filosofi (Odense Uni. 1982), cand.scient.pol. (Aarhus Uni. 1986)

Ebbe Dal

Fhv. adm. direktør, Danske Medier
sergent (Livgarden), eksportuddannelse (ØK), (Den Grafiske Højskole 1976)

0:000:00