Kulturaktører til museumsinspektør: Ophavsretten er faktisk velfungerende

REPLIK: Ophavsretten har hverken fængslet en masse værker eller gjort delbare værker utilgængelige, mener seks kulturaktører.

Af Nis Rømer, Benjamin Boe Rasmussen, Anna Lidell, Anders K. Rasch, Lena Brostrøm og Christine Bødtcher-Hansen
Formand for Billedkunstnernes Forbund, formand for Dansk Skuespillerforbund, formand for DJBFA – Danske Komponister og Sangskrivere, direktør i Copydan Tekst & Node, formand for Dansk Artist Forbund og direktør i Danske Forlag

Merete Sanderhoff fra Statens Museum for Kunst havde 9. april et overraskende debatindlæg i Altinget med titlen 'Museumsinspektør: Kulturarven påvirkes af nye regler for ophavsret'.

I indlægget omtaler Merete Sanderhoff ophavsretten som en lov, der "har fængslet en masse værker," som gør, at "delbare værker forbliver bag lås og slå".

Ophavsretten sikrer grundlæggende, at de kunstnere, der har skabt værker, hvad enten det er kunstværker, film, musik, litteratur eller andet, får en betaling, når værkerne bliver brugt.

Det er ganske rimeligt og med til at sikre, at vi også har en kulturarv i fremtiden. Og ophavsretten er ikke spor besværlig – den lukker ingen værker inde.

Man spørger kunstneren om lov, og hvis der er mange rettighedshavere, der skal spørges, har vi kollektive forvaltningsorganisationer og aftalelicens, som gør det hele meget enkelt at have med at gøre.

Værker lukkes ikke inde
Mange kulturarvsinstitutioner har da også kollektive aftaler med for eksempel Copydan AVU-medier, Copydan Tekst & Node og Visda, som gør ophavsretten let at administrere for dem.

Det er en velfungerende ordning for alle parter, hvilket et enigt folketing flere gange har givet udtryk for.

I forlængelse af Merete Sanderhoffs kommentarer til indholdet af det nye ophavsretsdirektiv hører det med til historien, at EU nu formelt i direktivet har anerkendt aftalelicens som en legitim og praktisk måde af kunne klarere rettigheder på for kulturarvsinstitutionerne.

Dette redskab bidrager således til at sikre, at værkerne ikke bliver lukket inde.

Postulat grebet ud af den blå luft
Merete Sanderhoffs postulat om, at betaling for brug af ophavsretsbeskyttede værker er "prohibitivt dyrt," er grebet ud af den blå luft.

Hun benytter en frase om, at betalingen hindrer "udbredelsen af viden og kulturarv", men glemmer, at nogen har skabt værkerne, og ud over det rimelige i betalingen bliver der jo ikke skabt nyt undervisningsmateriale af høj kvalitet, hvis ikke ophavsmænd og forlæggere får en rimelig betaling for det.

Ophavsretten, den kollektive forvaltning og en rimelig betaling sikrer ikke mindst dansk kunst og kultur i en tid, hvor mere og mere overlades til de internationale techgiganters forgodtbefindende

Ligesom Statens Museum for Kunst gør noget for dansk kulturarv, gør ophavsretten det også.

Forrige artikel Kulturchef: Kulturens egne folk legitimerer nedskæringer Kulturchef: Kulturens egne folk legitimerer nedskæringer Næste artikel Musiker: Henrik Sass har misforstået det danske folks kulturvaner Musiker: Henrik Sass har misforstået det danske folks kulturvaner