Rina Ronja Kari: Gamle mænd i EU forstår ikke borgernes tilgang til nettet

DEBAT: Borgernes kreativitet og ytringsfriheden er blevet sat til side i kampen om EU's nye copyrightdirektiv, mener Rina Ronja Kari fra Folkebevægelsen mod EU.   

Af Rina Ronja Kari
Medlem af Europa-Parlamentet for Folkebevægelsen mod EU og kandidat til Europa-Parlamentet

Almindelige borgeres mulighed for at udtrykke sig og kommunikere på internettet risikerer at blive markant svækket med vedtagelsen af EU's nye direktiv for copyright.

Årsagen er, at hjemmesider som Youtube, Soundcloud og Facebook nu er gjort juridisk og økonomisk ansvarlige for udbredelse af eventuel ophavsretsbeskyttet materiale såsom musik, film og andre visuelle udtryk.

For at undgå bøder og retssager vil disse ejere skulle indgå licensaftaler og installere filtre, som skal forhåndsgodkende brugernes bidrag, inden det kommer online.

En løsning, der unægteligt vil sikre store etablerede firmaer som Sony Music, Warner Brothers og Universal en betragtelig ekstra indtægt.

Problemet er bare, at samfundet betaler prisen i form af censur af kreativ meningsudveksling og skabelse af ny kunst og musik, der tolker på allerede eksisterende værker.       

Borgere skaber onlinekunst
EU's opstramning af reglerne for ophavsret på internettet er blevet mødt med store folkelige protester og bekymring.

Flere end fire millioner mennesker har skrevet under på en opfordring til at beskytte internettet, som vi kender det.

Jeg stemte selv imod det nye direktiv og glæder mig over det folkelige engagement i sagen.    

Særligt de sociale medier er ikke blot omdrejningspunktet for meget offentlig debat.

De er også en legeplads for kreative sjæle, der udfordrer vores vante måder at producere viden og udtrykke meninger på.

Politisk elite mangler forståelse
Jeg tror ærlig talt, at de gamle mænd i jakkesæt, der dominerer den politiske elite i EU, grundlæggende mangler forståelse for, hvilken unik betydning borgernes frie tilgang til internettet har for revitalisering af vores demokrati.

Politikerne sidder til møde med toppen af musikindustrien og lobbyister fra Hollywood.

Imens har en ny generation af verdensborgere skabt innovative kunstarter og adskillige musikgenre, ligesom politiske og sociale identiteter er opstået på tværs af landegrænser.

I stedet for at støtte op om den positive udvikling på internettet risikerer EU med deres nye copyrightdirektiv at kvæle den demokratiske samtale i al dens mangfoldighed.

Frygt for konsekvenserne
Selvfølgelig skal professionelle kunstnere og journalister sikres en ordentlig løn for deres arbejde i en digital tidsalder.

Præcis ligesom Facebook, Youtube og de andre store selskaber skal betale mere, når de skovler reklameindtægter ind ved at udbyde andres materiale gratis.

EU har valgt en løsning, hvor opgaven med at sikre fair vilkår for vidensdeling udliciteres til multinationale firmaer i tech-, musik- og filmindustrien.

På den korte bane kan det betyde, at den farceagtige nøgenhedspolitik, som Facebook allerede praktiserer på sin egen hjemmeside, udbredes til også at omfatte al kulturproduktionen på internettet.

Det vil sige: Hellere fjern et billede, en artikel eller video for meget end en for lidt, hvis der er mistanke om, at et kendt brand uberettiget optræder i materialet.

På længere sigt kan man frygte, at folk søger mod lukkede fora eller the dark web, hvor yderligtgående stemmer allerede trives.

Når direktivet skal implementeres i Danmark, så håber jeg derfor, at Folketingets partier som et minimum vil give borgerne gode muligheder for at klage, hvis deres ting bliver blokeret.

Man kan desuden tilbyde at afhjælpe de problemer, som vil opstå, ved at lave fast etablerede strukturer, hvor borgerne kan indberette forkerte blokeringer.

Forrige artikel Museumsinspektør: Kulturarven påvirkes af nye regler for ophavsret Museumsinspektør: Kulturarven påvirkes af nye regler for ophavsret Næste artikel Kulturchef: Kulturens egne folk legitimerer nedskæringer Kulturchef: Kulturens egne folk legitimerer nedskæringer