Debat

Scenit: Børn og unge er taberne i Mette Bocks scenekunstreform

DEBAT: Kulturministerens forslag til den nye scenekunstreform vil mindske tilskuddene til børn og unge. Det betyder, at skolerne i fremtiden ikke kan betale for børn og unges teaterbesøg, og det går ud over dannelsen, skriver Johanne Prahl.

Scenekunstreformen er et nulsumsspil, hvor de eksisterende midler på området omfordeles, mener direktør for den selvejende institution Scenit, Johanne Prahl.
Scenekunstreformen er et nulsumsspil, hvor de eksisterende midler på området omfordeles, mener direktør for den selvejende institution Scenit, Johanne Prahl. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Johanne Prahl
Direktør for den selvejende institution Scenit

Kulturministeren har netop meldt forslaget til den længe varslede scenekunstreform ud.

Det er en reform med flere gode anslag og initiativer, hvor især udmøntningen af den kommende udviklingspulje bliver rigtigt interessant at følge. Men, som det har været tradition i årevis inden for kulturområdet, er reformen et nulsumsspil, hvor de eksisterende midler omfordeles.

Til finansiering af scenekunstreformens nye initiativer har ministeren valgt at tage midlerne primært fra dem, som ikke har stemmeret til det kommende folketingsvalg, nemlig børn og unge. Dette gør hun ved at tage 9,6 millioner kroner fra formidlingsordningen, som går til at finansiere rabat på teaterbilletter.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til debat@altinget.dk.

Hos Scenit administrerer vi formidlingstilskud på vegne af op mod 100 sjællandske teatre og teaterkompagnier, som har indgået samarbejde om billetsalg og rabatordning. Cirka 75 procent af tilskudskronerne går til finansiering af rabatbilletter til børn og unge. Den suverænt bedst sælgende rabatform er gruppebilletter til skoler og institutioner, som med støtte fra formidlingsordningen i dag kan gå i teatret for 40 kroner per barn.

Åndehullet forsvinder
Vi taler ofte med teatrene om de budgetter, som skoler og institutioner har til kulturbesøg. Og det genkommende svar er, at mange skoler og børnehaver ikke har råd til at tage bus eller tog med børnene, hvis de skal have råd til teaterbilletterne.

Det siger vist sig selv, at en prisstigning på bare ti kroner, som ville svare til den varslede reduktion i tilskud til børn og unge-billetter, vil gøre børn og unges teaterbesøg med skole og institution langt sjældnere.

Johanne Prahl, Direktør for den selvejende institution Scenit

Det siger vist sig selv, at en prisstigning på bare ti kroner, som ville svare til den varslede reduktion i tilskud til børn og unge-billetter, vil gøre børn og unges teaterbesøg med skole og institution langt sjældnere.

Læs også

Teaterbesøg med skoleklassen eller institutionen er ikke bare en udflugt eller et åndehul for børnene. Det er også at præsentere dem for en anden læringsform, som træner den empatiske forståelse og giver mulighed for nuancerede diskussioner, fordi enhver på scenen forsvarer sin egen rolle.

Selv Per Degn, der påstår, at jorden er flad i Erasmus Montanus, bliver forsvaret af den, der spiller rollen. Teaterbesøg med klassen er en adgang til dannelse og forståelse af kulturelle kodekser, som ikke alle børn og unge i Danmark nødvendigvis præsenteres for af deres forældre eller bedsteforældre.

Børnene betaler gildet
Samtidig med at kulturministeren udhuler formidlingsordningen, skubber hun også en større andel af det støttede billetsalg over i formidlingsordningen.

Nemlig det billetsalg til skoler og institutioner, som nu ligger i den såkaldte refusionsordning, hvor kommunale skoler og institutioner får refunderet 50 procent af udgifter til køb af turnéforestillinger, men hvor der også er mulighed for at dække 50 procent af udgifter til billetter købt til fuld pris til forestillinger på teatrene.

Det er rigtigt set af ministeren, at refusionsordningen er svær at gennemskue, og at der er risiko for sammenblanding af de to ordninger i forhold til køb af billetter til forestillinger på teatrene. Men med den skitserede løsning kommer formidlingsordningen til at bløde dobbelt, fordi den både bliver beskåret og skal dække tilskud til endnu flere billetter til børn og unge.

Lige nu har teatrene en indtægt på 32 kroner per billet til skoler og institutioner efter moms. Dette kan kun hænge økonomisk sammen med tilskud fra formidlingsordningen. Hvis tilskuddet falder, er der kun ét sted at sende regningen hen. Det er til de skoler og institutioner, som skal betale for børn og unges teaterbesøg.     

Omtalte personer

Johanne Prahl

Direktør, Scenit
cand.mag. i litteraturvidenskab (Københavns Uni. 2002)

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion