svarer 
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til henvendelsen af 19/11-18 fra Ferieboligweb vedrørende bundfradrag i indtægter fra udlejning af sommerhuse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 102, Spørgsmål 1
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19. november 2018 fra Ferieboligweb, j L 102 - bilag 3.

Svar fra fredag den 30. november 2018
I henvendelsen anfører Ferieboligweb, at der med lovforslaget vil ske en urimelig favorisering af udlejning af ferieboliger gennem bureauer og Airbnb, fordi udlejerne vil foretrække et fradrag på 40.000 kr. i stedet for et mindre på 11.000 kr.

Ferieboligweb ønsker, at Ferieboligweb ligestilles med udenlandske virksomheder, der formidler udlejning af ferieboliger. Ved en sådan ligestilling kan Ferieboligweb efter aftale med udlejer indberette de oplysninger, der er omfattet af indberetningspligten.

Forslaget forudsætter, at Ferieboligweb får kendskab til pengestrømmene mellem lejer og udlejer. Ferieboligweb planlægger en forretningsmodel for at opnå dette kendskab, hvor Ferieboligweb opretter et selskab med indberetningspligt for de tilsluttede lejere. Udlejerne forpligter sig til at køre de formidlede udlejninger og tilhørende indtægter gennem selskabets it-system og skal anvende Ferieboligwebs standardbetingelser for leje. Udlejeren genererer ved hvert lejemål en lejeaftale, der sendes direkte til lejer, og som indeholder oplysninger om tid, pris, sted, betaling og betingelser.

Indledningsvis vil jeg bemærke, at regeringen ønsker attraktive og gunstige vilkår for deleøkonomien i Danmark, så længe der er styr på skattebetalingen. Det er årsagen til, at de nye bundfradrag betinges af, at udlejningen sker gennem en tredjepart, der både formidler udlejning af den skattepligtiges bolig, og som indberetter udlejernes fulde lejeindtægter til skattemyndighederne. Modellen kendes allerede ved udlejning af fritidshuse. Ved formidling af udlejningen forstås, at formidleren både er ansvarlig for opkrævning af lejeindtægten og afregningen af lejeindtægten med udlejer. Det vil ikke være tilstrækkeligt, at opkrævning og betaling overlades til udlejer og lejer.

En sådan tredjepart kan fx være en deleøkonomisk platform eller et udlejningsbureau.

Der er heller ikke noget i vejen for, at små udlejningsbureauer, der indberetter brugernes fulde indtægter, kan anvende ordningen.

Det er dog en forudsætning for at kunne foretage indberetningen, at udlejningen formidles på en sådan måde, at formidleren har kendskab til den fulde lejeindtægt. Er der fx tale om en platform, hvor der alene foregår annoncering, mens indgåelsen af aftalen om leje og betalingen foregår direkte mellem udlejeren og lejeren, vil denne forudsætning ikke være opfyldt. Hvis forudsætningen om indberetning af brugerens fulde indtægt ikke kan opfyldes, vil en frivillig indberetning fra sådanne platforme derfor ikke kunne sikre udlejerne det nye store bundfradrag.

0:000:00