svarer 
Karsten Lauritzen

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om kommentar til henvendelsen af 17/1-19 fra Dansk Sejlunion, vedrørende forsikringsafgiften for lystfartøjer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 132, Spørgsmål 2
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 17/1-19 fra Dansk Sejunion, vedrørende nedsættelse af forsikringsafgiften for lystfartøjer, jf. L 132 - bilag 5?

Svar fra mandag den 21. januar 2019
Indledningsvist noterer jeg mig, at Dansk Sejlunion er glade for regeringens forslag om at nedsætte lystfartøjsforsikringsafgiften, som er et delelement fra Aftale om finansloven for 2019.

Jeg håber, at nedsættelsen generelt vil mindske tilskyndelsen til at vinteropbevare både i udlandet.

Dansk Sejlunion ser helst, at afgiften afskaffes helt – alternativt at afgiften nedsættes yderligere. Som minimum ser Dansk Sejlunion gerne en fuldstændig afgiftsfritagelse for klubejede både, der anvendes som idrætsredskab til træning, konkurrence og uddannelse.

Regeringen arbejder generelt for at nedsætte og afskaffe afgifter og på at forenkle afgiftssystemet med henblik på at mindske byrder for virksomheder og borgere. I lyset af dette ønsker regeringen ikke at komplicere reglerne ved at indføre afgiftsfritagelser for fx klubejede både. Endvidere vil en fuldstændig afskaffelse eller yderligere nedsættelse af afgiften kræve finansiering, der ligger uden for rammerne af finanslovsaftalen.

Dansk Sejlunion opfordrer til, at afgiftslempelsen gives med tilbagevirkende kraft fra den 1. januar 2019, da finanslovsaftalen ifølge Dansk Sejlunion har skabt forventning om en nedsættelse for 2019.

Lystfartøjsforsikringsafgiften indbetales af forsikringsselskaberne til Skatteforvaltningen på baggrund af opkrævninger hos bådejerne. Det vil således medføre administrative byrder for forsikringsselskaberne, hvis afgiftslempelsen får tilbagevirkende kraft, da forsikringsselskaberne vil skulle tilbageføre lempelsen til bådejerne. Herunder kan der være bådejere, der i mellemtiden har skiftet forsikringsselskab. Dertil kommer de administrative byrder for Skattestyrelsen i form af manuel sagsbehandling af de enkelte sager, herunder opgørelse og tilbagebetaling af afgift til forsikringsselskaberne. Det vurderes, at de administrative byrder ikke står mål med afgiftslempelsen.

Dansk Sejlunion nævner, at der som konsekvens af danske bådejeres interesse i at omgå den danske afgift er etableret en virksomhed i Tyskland, som køber en minimal andel af ejerskabet af danske både. Med et tysk ejerskab kan en dansk båd registreres i det tyske skibsregister og dermed blive forsikret i et tysk forsikringsselskab. Ifølge Dansk Sejlunion er det herefter den tyske virksomheds påstand, at der ikke skal betales dansk afgift af båden.

Jeg vil gerne bemærke, at Skatterådet allerede i 2013 underkendte ovennævnte forretningsmodel 1 . Der er således ikke tvivl om, at danske både, hvoraf fx 3 pct. er ejet af en 1 SKM2013.364.SR og SKM2013.365.SR.

udenlandsk virksomhed, mens de resterende 97 pct. ejes af den danske bådejer, er afgiftspligtige i Danmark, hvis der er tegnet en afgiftspligtig forsikring. Dette er således udmeldt af Skatteforvaltningen. Såfremt Dansk Sejlunion oplever, at denne praksis ikke efterleves, kan jeg kun opfordre til, at Dansk Sejlunion hjælper med at udbrede budskabet.

Jeg vil i øvrigt gerne påpege, at Skattestyrelsen kan foretage kontrol med afgiftsbetalingen af en båd, der befinder sig i dansk havn, hos registrerede forsikringsvirksomheder og forsikringsagenter i Danmark. Jeg henviser i øvrigt til Skatteministeriets rapport om Sanering af punktafgifter 2 , hvori Skattestyrelsens kontrolmuligheder med lystfartøjsforsikringsafgiften er nærmere beskrevet.

2 ”Sanering af punktafgifter”, bilagskapitel 2: Delanalyser, afsnit 4.5.

Skatteministeriet, 2017.

0:000:00