svarer 
Merete Riisager

Undervisningsudvalget spørger undervisningsministeren, Merete Riisager, om kommentar til henvendelsen af 17/1-19 fra Musik & Billedskolen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 126, Spørgsmål 2
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. januar 2019 fra Musik & Billedskolen, jf. L 126 - bilag 4.

Svar fra torsdag den 24. januar 2019
Helle Munksgaard Petersen, som er folkeskolekoordinator og underviser i valgfag i 9. klasse med forsøgsprøve på Musik & Billedskolen i Varde, har den 17. januar 2019 rettet henvendelse til Folketingets Undervisningsudvalg (jf. L 126 – bilag 4).

I henvendelsen henviser Helle Munksgaard Petersen til en række høringssvar til lovforslaget, hvori der opfordres til at ligestille de fire praktiske/musiske valgfag med henblik på at tilgodese elevernes behov så vidt muligt.

På denne baggrund ønsker Helle Munksgaard Petersen svar på følgende spørgsmål: ”Hvad er begrundelsen og ræsonnementet for at Håndværk & Design ’skal’ udbydes og de andre tre andre fag blot ’kan’ udbydes?

Hvorfor er de fire fag ikke ligestillet, når både erhvervsskoler, ungdomsskoler samt musikog billedskoler opfordres til at inddrages?” Jeg kan oplyse, at modellen er resultatet af forhandlingerne i folkeskoleforligskredsen, og er – som det også står i høringsnotatet – udtryk for en balancering af flere modsatrettede hensyn. 24. januar 2019 Sagsnr.:19/00869 Regeringens udspil var, at der kun skulle undervises i håndværk og design, men i forligskredsen var der et ønske om, at kredsen af fag blev bredt ud.

Det har været væsentligt, at forslaget ikke er udgiftsdrivende. Det kræver, at kommunerne ikke forpligtes til at tilbyde flere valgfag end hidtil. Hidtil har kommunerne i princippet kunnet nøjes med at tilbyde to forskellige fag på to forskellige tidspunkter. Hvis kommunerne forpligtes til at tilbyde to eller flere praktiske/musiske valgfag som 1. valgfag, ville det udvide den kommunale forpligtelse. Samtidig er det ikke hensigten også at regulere elevernes eventuelle 2. valgfag.

Det forhold, at kommunerne i lovforslaget opfordres til at inddrage både erhvervsskoler, ungdomsskoler samt musik- og billedskoler ved tilrettelæggelsen af undervisningen i valgfagene, ændrer ikke herpå.

Det er i øvrigt min opfattelse, at håndværk og design er det mest alsidige praktiske/musiske fag, som peger mere bredt mod erhvervsuddannelserne end de øvrige (billedkunst, musik og madkundskab).
0:000:00