Jan Johansen
 svarer 
Troels Lund Poulsen

Jan Johansen (S) spørger beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen, om drøftelse af andre administrationsmodeller end den, som lovforslaget bygger på

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 143, Spørgsmål 10
Vil ministeren redegøre for, om der i Beskæftigelsesministeriet eller Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har været drøftet andre administrationsmodeller end den, som lovforslaget bygger på? Hvis ja, hvilke modeller?

Svar fra mandag den 4. marts 2019
”Vil ministeren redegøre for, om der i Beskæftigelsesministeriet eller Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR) har været drøftet andre administrationsmodeller end den, som lovforslaget bygger på? Hvis ja, hvilke modeller?

” Svar:

Det er fastlagt i Aftale om ny regulering af folkepensionen og indførelse af obligatorisk opsparing for overførselsmodtagere af 30. november 2018, at det er ATP der skal administrere ordningen som en integreret del af ATP livslang pension.

Det betyder, at det er ATP, som skal forvalte og administrere midlerne på vegne af overførselsindkomstmodtagerne, efter at disse er indbetalt til ATP. Der har ikke været drøftet andre administrationsmodeller end denne fsva. hvem og hvordan, midlerne skal administreres og forvaltes, når de er indbetalt til ATP.

Som følge af de indkomne høringssvar, som i nogle tilfælde har været kritiske over for den foreslåede administrationsmodel, har det været overvejet, om der kunne være mulige alternative administrationsmodeller for ordningen forud for, at midlerne kommer under ATP’s forvaltning.

Henset til den tid, som der erfaringsmæssigt er behov for til at skabe en holdbar administrationsmodel både fsva. IT mm., er det valgt at fastholde den administrationsmodel, som fremgår af lovforslaget.

Det bemærkes hertil, at det er en underliggende forudsætning for administrationsmodellen i lovforslaget, at indberetnings- og indbetalingsprocesser og -frister m.v. ligger sig så tæt op ad administrationsmodellen for den allerede eksisterende ATPordning for overførselsindkomster.

Det bemærkes yderligere, at det ved udmøntningen af aftalen ikke har været vurderet, at administrationsmodellen kunne anses for at være unødvendig bureaukratisk set i lyset af, at bidraget skal beregnes med en kendt procentsats på baggrund af førstehåndsdata, som den myndighed, der administrerer ydelsen er i besiddelse af, 4. marts 2019 J.nr.

2019-1267 samt at indberetnings- og indbetalingsprocessen i forvejen er indarbejdet i myndighedens administration i relation til indberetning og indbetaling af det allerede eksisterende ATP-bidrag af den pågældende overførselsindkomst.
0:000:00