Karina Adsbøl
 svarer 
Mai Mercado

Karina Adsbøl (DF) spørger børne- og socialministeren, Mai Mercado, om der med Ankestyrelsens principafgørelse nr. 85-13, har været tilsigtet en bevidst praksisændring

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 60, Spørgsmål 3
Ministeren bedes oplyse, om der med Ankestyrelsens principafgørelse nr. 85-13, har været tilsigtet en bevidst praksisændring, som betyder, at familier i mindre grad end tidligere har mulighed for at tage den hjælp med til hverdagen, de har fået bevilliget, når de vil på kortvarig ferie i udlandet.

Der henvises til Ankestyrelsens artikel ”Hjælp til ekstra omkostninger under kortvarige ophold i udlandet” (Nyt fra Ankestyrelsen nr. 6, december 2016), hvor det fremgår, at antallet af klager over kommunens afgørelser om hjælp, når en familie med et handicappet barn ønsker at være i udlandet i kortere tid, er steget markant efter principafgørelsen 85-13.

(https://ast.dk/social/artikler/hjaelp-til-handicappede-og-aeldre/artikel-hjaelp-til-ekstra-omkostninger-under-kortvarige-ophold-i-udlandet)

Svar fra mandag den 25. marts 2019
”Ministeren bedes oplyse, om der med Ankestyrelsens principafgørelse nr. 8513, har været tilsigtet en bevidst praksisændring, som betyder, at familier i mindre grad end tidligere har mulighed for at tage den hjælp med til hverdagen, de har fået bevilliget, når de vil på kortvarig ferie i udlandet.

Der henvises til Ankestyrelsens artikel ”Hjælp til ekstra omkostninger under kortvarige ophold i udlandet” (Nyt fra Ankestyrelsen nr. 6, december 2016), hvor det fremgår, at antallet af klager over kommunens afgørelser om hjælp, når en familie med et handicappet barn ønsker at være i udlandet i kortere tid, er steget markant efter principafgørelsen 85-13.

(https://ast.dk/social/artikler/hjaelp-til-handicappede-og-aeldre/artikel-hjaelp-tilekstra-omkostninger-under-kortvarige-ophold-i-udlandet)” Svar:

Ankestyrelsens principafgørelse nr. 85-13 fastslår, at aflastning for børn skal tilbydes efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, når behovet for aflastning er opstået alene på grund af barnets funktionsnedsættelse, og når aflastningen sker af hensyn til den øvrige familie. Det fremgår endvidere af principafgørelsen, at bestemmelsen om aflastning i servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, går forud for anvendelsen af servicelovens § 41 om nødvendige merudgifter, når der er tale om aflastning på grund af et barns nedsatte funktionsevne.

Principafgørelsen har sandsynligvis medført en praksisændring i nogle kommuner, som ikke forud for principafgørelsen har været bevidste om, at merudgiftsbestemmelsen i servicelovens § 41 er subsidiær til andre bestemmelser, også i sager om aflastning.

Da § 84, stk. 1, jf. § 44 i modsætning til § 41 ikke er omfattet af udlandsbekendtgøresen, har dette formodentligt fået den afledte effekt, at familier, som tidligere fejlagtigt har fået tilkendt aflastning efter § 41, men nu – i overensstemmelse med lovgivningen og principafgørelsen – får aflastningen tilkendt efter § 84, stk. 1, jf. § 44, ikke længere har mulighed for at tage aflastningen med på kortvarig ferie i udlandet.

1 Ændringen i familiernes mulighed for at tage aflastningen med til udlandet er i disse situationer således et resultat af, at kommunerne som følge af principafgørelsen har omlagt deres praksis, så den er i overensstemmelse med servicelovens bestemmelser.
0:000:00