Hans Kristian Skibby
 svarer 
Rasmus Jarlov

Hans Kristian Skibby (DF) spørger erhvervsministeren, Rasmus Jarlov, om muligheden for at begrænse omfanget af fysiske forretninger og internetforretninger, der må sælge lattergaspatroner

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 208, Spørgsmål 2
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der er for at begrænse omfanget af fysiske forretninger og internetforretninger, der må sælge lattergaspatroner, med udgangspunkt i de legitime formål som gaspatronerne kan anvendes til - og om der er juridiske hindringer i forhold til at fastsætte sådanne begrænsninger?

Svar fra torsdag den 25. april 2019
Såfremt man skulle ønske at begrænse antallet af salgssteder vil det efter Sikkerhedsstyrelsens vurdering kræve en form for certificeringsordning.

En certificeringsordning vil medføre byrder for erhvervslivet, være besværligt og bureaukratisk for virksomhederne samt potentielt være konkurrencebegrænsende.

Regeringen har derfor lagt op til et mindre indgribende tiltag, som mængdebegrænsningen, frem for at begrænse antallet af salgssteder. Regeringen vil samtidig øge kontrollen, herunder slå ned på salg på for eksempel barer og diskoteker, hvor der åbenlyst sker salg til misbrugsformål.

Regeringen søger med forslaget at balancere mellem hensynet til at begrænse misbruget og hensynet til de lovlige madlavningsformål samt de erhvervsdrivende, der ikke skal pålægges unødige administrative byrder.

For så vidt angår en juridisk vurdering, kan Sikkerhedsstyrelsen oplyse:

”En juridisk vurdering af en begrænsning af salgssteder gennem en certificeringsordning, baserer sig først og fremmest på EU’s princip om varernes fri bevægelighed. Eventuelle indgreb, der begrænser varernes fri bevægelighed, skal være begrundet i et beskyttelseshensyn, for eksempel sundhed, og skal være proportionelle. I denne forbindelse er det væsentligt, at der i udgangspunktet er tale om et lovligt produkt i EU, der er sikkert ved den tiltænkte anvendelse. En begrænsning af antallet af salgssteder gennem en certificeringsordning, vurdereres derfor i denne sam menhæng at være et større indgreb, der ikke nødvendigvis er proportionelt med beskyttelseshensynet.

Endvidere kan certificeringsordninger under visse omstændigheder være konkurrencebegrænsende. Det kan blandt andet være tilfældet, hvis en certificeringsordning fungerer som en adgangsbarriere, der begrænser konkurrenters adgang til markedet.”
0:000:00