Leif Lahn Jensen
 svarer 
Troels Lund Poulsen

Leif Lahn Jensen (S) spørger beskæftigelsesministeren, Troels Lund Poulsen, om lovforslagets bemærkning pkt. 2.8.2.1 side 74

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 209, Spørgsmål 3
Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at der i lovforslagets bemærkninger pkt.

2.8.2.1 side 74, står følgende: ”Forslaget medfører, at egentlige afgørelser, som kræver specifik vejledning fx ved afgivelse af tilbud, skal sendes med digital post til personen.

Det betyder, at sagsbehandleren ikke kan bruge ”Min Plan” som en afgørelse”, herunder hvordan dette forslag er kommet ind i lovforslaget? I svaret bedes ministeren ligeledes besvare følgende spørgsmål:

– Betyder forslaget, at borgere fremadrettet både skal orientere sig i ”Min Plan” og eBoks, hvor de tidligere udelukkende har skullet orientere sig i ”Min Plan”, der har indeholdt alle væsentlige vejledninger og afgørelser?

– Vurderer ministeren, at forslaget lever op til lovforslagets formål om at skabe en forenklet og gennemskuelig beskæftigelsesindsats?

– Hvilke administrative og økonomiske konsekvenser har forslaget, herunder omfanget af udgifterne for kommuner, der fremover skal udarbejde og afsende breve til e-Boks m.v.?

– I hvilken politisk aftale (med eksplicit henvisning til tekst) er der fundet politisk flertal for at gennemføre den pågældende ændring?

Svar fra mandag den 15. april 2019
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for, at der i lovforslagets bemærkninger pkt. 2.8.2.1 side 74, står følgende: ”Forslaget medfører, at egentlige afgørelser, som kræver specifik vejledning fx ved afgivelse af tilbud, skal sendes med digital post til personen. Det betyder, at sagsbehandleren ikke kan bruge ”Min Plan” som en afgørelse”, herunder hvordan dette forslag er kommet ind i lovforslaget? I svaret bedes ministeren ligeledes besvare følgende spørgsmål:



Betyder forslaget, at borgere fremadrettet både skal orientere sig i ”Min Plan” og e-Boks, hvor de tidligere udelukkende har skullet orientere sig i ”Min Plan”, der har indeholdt alle væsentlige vejledninger og afgørelser?



Vurderer ministeren, at forslaget lever op til lovforslagets formål om at skabe en forenklet og gennemskuelig beskæftigelsesindsats?



Hvilke administrative og økonomiske konsekvenser har forslaget, herunder omfanget af udgifterne for kommuner, der fremover skal udarbejde og afsende breve til e-Boks m.v.?



I hvilken politisk aftale (med eksplicit henvisning til tekst) er der fundet politisk flertal for at gennemføre den pågældende ændring?

” Svar:

Aftalen om en forenklet beskæftigelsesindsats indeholder som bekendt et initiativ om, at alle, der modtager en indsats i jobcentret, skal modtage Min Plan digitalt på Jobnet. Af samme initiativ fremgår det også, at Min Plan skal fornyes, så den understøtter borgerens aktive deltagelse i egen sag.

I udmøntningen af aftalen er der – i samråd med aftalepartierne – truffet nogle konkrete beslutninger i tråd med aftalens intentioner. Det er blandt andet besluttet, at Min Plan ikke skal bruges som en afgørelse.

Udformningen har den klare fordel, at information om mål, aftaler angående indsats og opfølgningen herpå, som vil fremgå af Min Plan, ikke bliver forstyrret af tunge juridiske tekster med fokus på eventuelle sanktioner som følge af, at borgeren ikke deltager i forløbet som aftalt. Således vil beskæftigelsessystemet – i lighed med andre forvaltningsmyndigheder – bruge e-Boks til at kommunikere vigtig juridisk information til borgerne. 15. april 2019 J.nr.

2018-5657 For de målgrupper, der som noget nyt får pligt til at modtage Min Plan digitalt på Jobnet, er der allerede i dag pligt til at sende en afgørelse særskilt ved siden af Min Plan. En lang række kommuner anvender derfor allerede i vid udstrækning e-Boks til at sende afgørelser, og kommunernes sagsbehandlingssystemer kan i dag sende afgørelser til e-Boks.

Det er alene dagpengemodtagere, jobparate kontanthjælpsmodtagere og åbenlyst uddannelsesparate uddannelseshjælpsmodtagere, der efter gældende regler ikke har krav på at få en afgørelse særskilt ved siden af Min Plan.

Jeg vil også gerne understrege at det er kommuner og a-kasser, der har ansvaret for at vejlede borgere i forbindelse med afgivelse af tilbud. De bør derfor også have ansvaret for de it-systemer, der skal understøtte den konkrete sagsbehandling.

Ændringen harmonerer desuden med Aftale om mere enkle og skærpede sanktioner, styrket kontrol med snyd og færre fejludbetalinger, som ligeledes forventes at træde i kraft 1. januar 2020. Aftalen forenkler kommunernes vejledningsforpligtelse i forhold til modtagere af integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp.

Jeg har naturligvis en forståelse for, at ændringer i statslige it-systemer kan have betydning for administrationen i landets jobcentre og a-kasser. Derfor vil vi, som det også fremgår af høringsnotatet, bruge den udskudte ikrafttrædelse af lovforslaget til grundigt at drøfte den konkrete udmøntning med KL og DAK.

Som det fremgår af bemærkningerne, skal de samlede økonomiske konsekvenser af lovforslaget efter sædvanlig praksis forhandles med de kommunale parter.
0:000:00