Jakob Sølvhøj
 svarer 
Merete Riisager

EL: Hvor mange elever vil få en længere skoledag?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 226, Spørgsmål 1

Med den foreslåede ændring af folkeskolelovens § 16 b og 16 d vil nogle elever på mellemtrinet og i udskolingen få en længere skoledag, end de har i dag. Vil ministeren oplyse, hvor mange elever der kan forventes at få udvidet skoledagen, hvis lovforslaget vedtages?

Svar fra fredag den 26. april 2019
Riisager: Forslaget vil afkorte elevernes skoledag

Med lovforslaget foreslås det at ændre den samlede undervisningstid i indskolingen fra 1.200 timer til 1.110 timer, der sammen med forslaget om øget kvalitet i den understøttende undervisning skal bidrage til at sikre en mere fokuseret skoledag for indskolingseleverne.

Rammerne for konvertering af tid til understøttende undervisning foreslås justeret, herunder så folkeskolelovens §16 b fremover kun vil finde anvendelse i indskolingen samt på specialskoler og i specialklasser på mellemtrin og i udskolingen. Det foreslås derudover at indsætte en ny §16 d i folkeskoleloven, således at det fremover bliver muligt på mellemtrin og i udskolingen at konvertere op til to klokketimer ugentligt (120 minutter) pr. klassetrin til andre aktiviteter, der udløser et tilsvarende personaleforbrug i overensstemmelse med de lokale ønsker og behov på den enkelte skole. Dvs. at skoleugens længde med lovforslaget fremadrettet vil se ud som følgende:

Indskoling: 27,8 timer

Mellemtrin: 33 timer med mulighed for at afkorte til 31 timer

Udskoling: 35 timer med mulighed for at afkorte til 33 timer.

I den reviderede rapport om Skolernes anvendelse af § 16 b (Epinion, januar 2019) fremgår det, at 46 pct. af skolerne i skoleåret 2017/2018 anvendte § 16 b.

Undersøgelsen viser, at de 46 pct. af skolerne, der benyttede den gældende folkeskolelovs § 16 b, i gennemsnit afkorter skoleugen med 121 minutter i indskolingen, 106 minutter på mellemtrinnet og 107 minutter i jf. tabel 1.

Det fremgår af tabel 2, at 25 pct. af de 4-6. kl., der benytter den gældende folkeskolelovs § 16 b, og 22 pct. af de 7.-9. kl., der benytter den gældende folkeskolelovs § 16 b, afkorter skoleugen med 135 minutter eller mere.

Det bemærkes, at der i den foreslåede § 16 d, stk. 2, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 6, gives mulighed for at afkorte skoleugens længde yderligere i 7. eller 8. klasse med henblik på at give tid til konfirmationsforberedelse.

Derudover vil den foreslåede § 16 b, som affattet ved lovforslagets § 1, nr. 5, finde anvendelse på mellemtrinnet og i udskolingen for specialskoler og specialklasser.

0:000:00