Karina Adsbøl
 svarer 
Astrid Krag

Karina Adsbøl (DF) spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, om det er muligt at opretholde kravet om en afgørelse ved revision af handleplaner uden en samtidig ændring af foranstaltninger, så en afgørelse herom fortsat vil kunne påklages til Ankestyrelsen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 8, Spørgsmål 1
Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at opretholde kravet om en afgørelse ved revision af handleplaner uden en samtidig ændring af foranstaltninger, så en afgørelse herom fortsat vil kunne påklages til Ankestyrelsen?

Svar fra torsdag den 7. november 2019
”Vil ministeren redegøre for, om det er muligt at opretholde kravet om en afgørelse ved revision af handleplaner uden en samtidig ændring af foranstaltninger, så en afgørelse herom fortsat vil kunne påklages til Ankestyrelsen?” Svar:

Det er muligt at opretholde kravet om afgørelse om revision af handleplanen, også når der ikke sker ændring af de foranstaltninger, der indgår i handleplanen. Men jeg mener ikke, at det er den rigtige vej at gå. Jeg mener, at vi med lovforslaget sikrer den nødvendige retssikkerhed i sagerne. Samtidigt sikrer vi, ved revision af handleplanerne, et mere smidigt sagsbehandlingsforløb til gavn for både børnene, forældremyndighedsindehaveren og for kommunerne.

Handleplanen er et vigtigt redskab for barnet eller den unge og familien, hvor selve formålet med indsatsen og de konkrete mål for barnets eller den unges udvikling og trivsel beskrives.

Når kommunalbestyrelsen, senest tre måneder efter at der er iværksat en foranstaltning over for barnet, den unge eller de vordende forældre, som et led i opfølgningen på indsatsen skal vurdere, om indsatsen skal ændres, skal kommunalbestyrelsen derfor også overveje, og om der er behov for at revidere handleplanen. Kommunalbestyrelsen skal herefter med højst seks måneders mellemrum foretage en sådan vurdering. Disse regler ændres ikke med lovforslaget.

I forbindelse med opfølgningen er det vigtigt, at parterne i sagen bliver hørt. Det fremgår derfor også af lovforslaget, at beslutningen om at revidere en handleplan så vidt muligt altid skal træffes med inddragelse af og samtykke fra den unge, der er fyldt 15 år og forældremyndighedsindehaveren. Forældremyndighedsindehaveren og den unge vil således som udgangspunkt også skulle inddrages i de tilfælde, hvor handleplanen ændres, uden at der sker en samtidig ændring af de iværksatte foranstaltninger. Det kan f.eks. være tilfældet, når der er behov for at justere de konkrete mål for indsatsen i takt med barnets eller den unges udvikling. Selvom indsatsen ikke ændres, kan forældremyndighedsindehaveren i øvrigt altid trække et samtykke til en foranstaltning tilbage, med mindre der er tale om en afgørelse, der er iværksat uden samtykke.

Da der ikke ændres på kravene til kommunernes løbende opfølgning på indsatsen eller på kravene om, at forældremyndighedsindehaveren og den unge, der er fyldt 15 år, som udgangspunkt skal inddrages og samtykke til beslutningen om revisionen af handleplanen, mener jeg ikke, at der er grund til at være bekymret for parternes retssikkerhed eller for at ændre lovforslaget på dette punkt.
0:000:00