svarer 
Astrid Krag

Social-, Indenrigs- og Børneudvalget spørger social- og indenrigsministeren, Astrid Krag, om kommentar til henvendelse af 4/11-19 fra Dansk Erhverv og Selveje Danmark

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 7, Spørgsmål 5
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 4. november 2019 fra Dansk Erhverv og Selveje Danmark, jf. L 7 - bilag 4.

Svar fra fredag den 8. november 2019
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 4. november 2019 fra Dansk Erhverv og Selveje Danmark, jf. L 7 - bilag 4.

Svar:

Lovforslaget om styrket behandlingsgaranti ændrer ikke på reglerne om frit valg, herunder på kommunernes generelle rådgivnings- og vejledningsforpligtelser og forpligtelse til at informere om muligheden for frit valg. Kommunerne skal overholde gældende lovgivning, og det forventer jeg naturligvis, at de gør.

Det følger af servicelovens § 101, stk. 4, at personer, der er visiteret til behandling, kan vælge at blive behandlet i et andet offentligt behandlingstilbud eller privat behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til.

Det fremgår desuden af § 2, stk. 1, nr. 7, i bekendtgørelse om kvalitetsstandard for social behandling for stofmisbrug efter § 101 i lov om social service, at kommunalbestyrelsen i en kvalitetsstandard for kommunens tilbud om social behandling for stofmisbrug efter § 101 skal informere om muligheden for at vælge mellem offentlige og private behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til.

Endeligt fremgår det af gældende vejledning om behandlingstilbud på det sociale stofmisbrugsområde m.v., at kommunalbestyrelsen skal informere om muligheden for at vælge mellem offentlige og private behandlingstilbud af tilsvarende karakter som det, kommunen har visiteret til. I tillæg hertil fremgår det af vejledningen, at kommunen kan informere om behandlingsmuligheder, der kan udgøre alternativer til den behandling, kommunen tilbyder.

I forhold til begrebet ”tilsvarende karakter” fremgår det af vejledningen, at der ikke er frit valg mellem døgn- og dagbehandling. Endvidere, at det frie valg gælder alle tilbud, herunder godkendte private tilbud, forudsat der er tale om tilbud, der kan opfylde det, som borgeren er visiteret til.

Jeg finder samlet set, at de nugældende regler om frit valg er tilstrækkelige til at sikre retten til frit valg.

Jeg vil dertil nævne, at de nationale retningslinjer for den sociale stofmisbrugsbehandling indeholder retningslinjer for frit valg. Med satspuljeaftalen på sundhedsområdet for 2019-2022 blev der afsat midler til at videreføre implementeringen af de nationale retningslinjer i flere kommuner.
0:000:00