Kristian Hegaard
 svarer 
Nick Hækkerup

Kristian Hegaard (R) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende de bureaukratiske elementer angående forslagets del om fremsendelse af regnskaber

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 42, Spørgsmål 2
Vil ministeren kommentere de kritiske høringssvar vedrørende de bureaukratiske elementer angående forslagets del om fremsendelse af regnskaber, og i den forbindelse redegøre for om dette er et afgørende element i formålet om at bekæmpe terrorfinansiering og hvidvask, herunder om samme formål kan opnås med mindre bureaukrati?

Svar fra torsdag den 5. december 2019
Organisationer, som opnår tilladelse til at foretage indsamlinger efter den foreslåede bestemmelse i indsamlingslovens § 4, stk. 1, vil fortsat være undtaget fra kravet om at indsende regnskab for hver enkelt indsamling.

Det følger af den gældende indsamlingsbekendtgørelses § 8, stk. 4, som ikke forventes ændret, at årsregnskabet skal indeholde en beretning, der beskriver, hvilke indsamlinger organisationen har foretaget.

ISOBRO, der bakkes op af Gigtforeningen og Indre Mission, har i sit høringssvar bl.a. bemærket, at de foreslåede regnskabskrav vil gøre det kompliceret og byrdefuldt for de omfattede organisationer.

Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.3 i den kommenterede høringsoversigt. Som det fremgår heraf og af pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det The Financial Action Task Forces (FATFs) vurdering, at non-profit organisationer udgør den største risiko i forhold til terrorfinansiering.

Danmark modtog i august 2017 FATF’s rapport, som bl.a. pegede på en række væsentlige mangler i den danske indsats på området for non-profit organisationer (NPO’er). I sin kritik peger FATF bl.a. på, at organisationer, der er omfattet af den gældende ordning i indsamlingslovens § 4, stk. 1, alene er forpligtet til at indsende årsregnskaber, og at kravene til regnskaberne ikke er yderligere præciseret, end hvad der følger af indsamlingsbekendtgørelsen og lov om visse fonde og foreninger (fondsloven).

I lyset heraf finder Justitsministeriet, at almennyttige organisationer mv. bør pålægges i årsregnskabet at give Indsamlingsnævnet oplysninger om de en2 kelte indsamlinger, så nævnet kan føre den nødvendige kontrol. Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at kravene til organisationernes årsregnskab bør skærpes.

Efter den foreslåede § 4, stk. 3, skal organisationer omfattet af den foreslåede § 4, stk. 1, således i årsregnskabet fremover anføre indsamlingsresultatet for de enkelte indsamlinger, som organisationen har afholdt i løbet af regnskabsåret. Ved indsamlingsresultat forstås indsamlingens indtægter fratrukket de udgifter, som organisationen har afholdt i forbindelse med den pågældende indsamling.

I forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget har Justitsministeriet således søgt at finde en passende balance mellem hensynet til behovet for øget kontrol over for hensynet til ikke at pålægge organisationerne unødvendige byrder.

0:000:00