Kristian Hegaard
 svarer 
Nick Hækkerup

Kristian Hegaard (R) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om ministerens kommentar til de kritiske høringssvar vedrørende den nye sammensætning af Indsamlingsnævnet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 42, Spørgsmål 3
Vil ministeren kommentere de kritiske høringssvar vedrørende den nye sammensætning af Indsamlingsnævnet, herunder hvorfor kompetencer med hvidvask og terrorfinansiering ikke i stedet kan styrkes i sekretariatet for Indsamlingsnævnet?

Svar fra torsdag den 5. december 2019
Lovforslaget indebærer bl.a., at Indsamlingsnævnets sammensætning ændres, således at Indsamlingsnævnet fremover består af et medlem (i stedet for som nu to) indstillet af Indsamlingsorganisationernes Interesseorganisation (ISOBRO), et medlem indstillet af Dansk Erhverv, et medlem indstillet af Forbrugerrådet Tænk og som noget nyt et medlem med særlig indsigt i området for hvidvask og terrorfinansiering indstillet af Rigspolitiet.

ISOBRO har i sit høringssvar, som Amnesty International Danmark, Dansk Erhverv og Indre Mission tilslutter sig, bl.a. anført, at den foreslåede nævnssammensætning vil medføre et videnstab, og at en styrkelse på Indsamlingsnævnet kan ske på flere måder, herunder ved tilførsel af øgede ressourcer til nævnets sekretariat.

Der henvises i den forbindelse til pkt. 2.5 i den kommenterede høringsoversigt. Som det fremgår heraf,l er Indsamlingsnævnets nuværende sammensætning udtryk for en afvejning af hensynene til indsamlingsorganisationerne, befolkningen og erhvervslivet.

Den afvejning, som danner grundlag for nævnets nuværende sammensætning, imødekommes således fortsat med lovforslaget, idet såvel indsamlingsorganisationerne som offentligheden og erhvervslivet fortsat vil være repræsenteret i nævnet.

Den nuværende nævnssammensætning er imidlertid ikke sammensat med særlig viden om eller indsigt i hvidvask- eller terrorfinansieringsområdet for øje.

På baggrund heraf er det efter min opfattelse nødvendigt at tilføre Indsamlingsnævnet kompetencer, som i højere grad gør nævnet i stand til at iden2 tificere mulige tilfælde af hvidvask og terrorfinansiering samt til at føre fornødent tilsyn og kontrol med indsamlingsregnskaber.

Når kompetencerne tilføres på nævnsniveau, får det nye nævnsmedlem mulighed for at udøve indflydelse på nævnets beslutninger, f.eks. i forhold til, om en indsamler skal anmeldes til politiet.

Det bemærkes, at Civilstyrelsen, som stiller sekretariatsbistand til rådighed for Indsamlingsnævnet, har oplyst, at det i forbindelse med gennemførelse af de øgede krav til kontrol og tilsyn vil blive sikret, at der også i Indsamlingsnævnets sekretariat er de fornødne faglige kompetencer til varetagelse af kontrol- og tilsynsopgaverne. Sekretariatet har allerede fået tilført en souschef med anklagerfaglig baggrund. Endvidere vil sekretariatets medarbejdere blive efteruddannet i forhold til varetagelse af kontrol- og tilsynsopgaver, herunder med særligt fokus på hvidvask- og terrorfinansieringsområdet.

Der vil således – hvis lovforslaget vedtages – blive tilført kompetencer i såvel nævnet som i sekretariatet, som gør både nævnet og sekretariatet bedre i stand til at varetage kontrol- og tilsynsopgaver på hvidvask- og terrorfinansieringsområdet.

0:000:00