Jan E. Jørgensen
 svarer 
Nick Hækkerup

Jan E. Jørgensen (V) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om et ændringsforslag, således at crowdfunding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter anden lov kan undtages for indsamlingsloven

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 42, Spørgsmål 6
Vil ministeren fremlægge et ændringsforslag, således at crowdfunding med et klart erhvervsformål og som er reguleret efter anden lov kan undtages for indsamlingsloven? Vil ministeren i benægtende fald som teknisk bistand udarbejde et ændringsforslag med det angivne indhold?

Svar fra torsdag den 5. december 2019
1.

Jeg kan indledningsvis henvise til min samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende lovforslaget for en gennemgang af praksis for, i hvilket omfang crowdfunding er omfattet af indsamlingsloven.

Som det bl.a. fremgår heraf, er visse former for crowdfunding omfattet af indsamlingsloven. Det gælder for eksempel, hvis der er tale om en opfordring til at yde bidrag til et forud angivet formål, hvis bidragyder enten ikke modtager en modydelse for sit bidrag, eller hvis modydelsen har en ringe eller ingen værdi i forhold til det ydede bidrag. Det indebærer bl.a., at der skal ansøges om tilladelse, før en sådan crowdfunding kan iværksættes, og at der skal aflægges regnskab, når crowdfundingen er afsluttet.

Hvis indsamlingsloven ikke skulle finde anvendelse i disse tilfælde, ville enhver kunne starte en sådan crowdfunding, uden at der ville blive ført kontrol med, at de donerede penge rent faktisk bruges på det oplyste projekt.

Et ændringsforslag med et indhold som nævnt i spørgsmålet ville efter min opfattelse medføre en øget risiko for omgåelse af indsamlingsloven og dermed stride imod lovforslagets formål, som jo netop er at styrke kontrollen med indsamlinger med henblik på at sikre, at indsamlingsområdet er præget af sikkerhed og gennemsigtighed.

Som det også fremgår af besvarelsen, har Indsamlingsnævnet oplyst, at nævnet står til rådighed for en dialog med erhvervsorganisationerne med henblik på eventuel afklaring af området og nævnets praksis.

2 Det bemærkes i øvrigt, at et ændringsforslag med det i spørgsmålet nævnte indhold ikke vurderes at have den nødvendige indholdsmæssige sammenhæng med lovforslaget til, at identitetskravet kan siges at være opfyldt.

På den baggrund finder jeg på nuværende tidspunkt ikke anledning til at fremsætte et ændringsforslag med det i spørgsmålet foreslåede indhold.

2.

Et ændringsforslag, som indebærer, at crowdfunding med et klart erhvervsformål, og som er reguleret efter anden lov, undtages fra indsamlingsloven, kan formuleres på følgende måde:

Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om indsamling m (Styrket kontrol med indsamlinger som led i indsatsen mod terrorfinansiering og hvidvask) (L 42) ndringsforslag Af (…):

Til § 1 x) ndsættes efter nr. 2 som nyt nummer:

3) Indsamlinger til erhvervsmæssigt formål, der er reguleret efter anden lov.

Nr. 3-5 bliver herefter nr. 4-6.«

[Undtagelse af erhvervsmæssig crowdfunding]

Bemærkninger Til nr. x Med ændringsforslaget foreslås det, at indsamlingsloven ikke skal gælde for indsamlinger til erhvervsmæssige formål, der er reguleret efter anden lov.

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at sådanne indsamlinger ikke kræver Indsamlingsnævnets tilladelse og i øvrigt ikke er underlagt Indsamlingsnævnets tilsyn og kontrol.

3 Om et formål kan siges at være erhvervsmæssigt, vil bero på en konkret vurdering. Ved vurderingen vil det blandt andet være relevant at se på, om indsamleren på sigt har udsigt til at opnå et økonomisk afkast på baggrund af det, der samles ind til.

Indsamlingen skal – udover at være til et erhvervsmæssigt formål – endvidere være reguleret efter anden lov for at være omfattet af den foreslåede bestemmelse. Som et eksempel herpå kan bl.a. nævnes indsamlinger, som er reguleret efter køberetlige regler, fordi bidragyderen får en modydelse for sin donation.

0:000:00