Jette Ryde Gottlieb
 svarer 
Peter Hummelgaard

Jette Gottlieb (EL) spørger beskæftigelsesministeren, Peter Hummelgaard, hvordan dokumentationen for ”Lægeerklæringer om personens ressourcer og udfordringer i seneste job (§26 c)” skal foregå

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 67, Spørgsmål 3
Vil ministeren redegøre for, hvordan dokumentationen for ”Lægeerklæringer om personens ressourcer og udfordringer i seneste job (§26 c)” skal foregå? I svaret bedes ministeren også redegøre for, om lægeerklæringer skal have et præcist tidsmæssigt sammenfald med det seneste job og/eller om jævnlige samtaler med egen læge under ansættelsen kan være dokumentation nok?

Svar fra tirsdag den 10. december 2019
”Vil ministeren redegøre for, hvordan dokumentationen for ”Lægeerklæringer om personens ressourcer og udfordringer i seneste job (§26 c)” skal foregå? I svaret bedes ministeren også redegøre for, om lægeerklæringer skal have et præcist tidsmæssigt sammenfald med det seneste job og/eller om jævnlige samtaler med egen læge under ansættelsen kan være dokumentation nok?

” Svar:

Det er kommunen, der er ansvarlig for, at der altid foreligger aktuelle og fyldestgørende helbredsoplysninger i sagen, når der træffes afgørelse om seniorpension. Der er således ikke et krav om tidsmæssigt sammenfald med det seneste job. Det beror på den konkrete sag, og de oplysninger der evt. allerede foreligger, om der skal indhentes nye helbredsoplysninger. Det beror ligeledes på en konkret vurdering, om der skal indhentes en lægeattest fra den praktiserende læge eller en speciallægeattest fra regionens kliniske funktion. 10. december 2019 J.nr.

2019 - 7025
0:000:00