svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om ministerens kommentar til henvendelsen af 18/12-19 fra KPMG Acor Tax om uddybning af ministerens svar på spm. 19

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 4, Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18. december 2019 fra KPMG Acor Tax, jf. L 4 - bilag 24.

Svar fra fredag den 20. december 2019
KPMG henviser til, at det af svaret på spørgsmål 19 fremgår, at i tilfælde hvor rentefradrag er beskåret efter ligningslovens § 5, stk. 8 (udskudt rentefradrag), kan rentebeskatningen (hos koncernkreditor) ophæves i det indkomstår, hvor det konstateres, at renten efter en konkret vurdering må anses for uerholdelig, hvilket efter omstændighederne kan være i eftergivelsesåret.

Eksempel Koncernkreditor Beskattede renteindtægter i tidligere år efter periodiseringsprincippet Koncerndebitor Ej fratrukne renteudgifter, jf. LL § 5, stk. 8 10 10 KPMG anfører, at ved en fuld gældseftergivelse opnår koncerndebitor ikke fradrag for ovenstående renteudgifter på 10 og spørger, for hvilke renteindtægter ophævelse af rentebeskatningen har virkning for. Betyder Skatteministeriets svar, at rentebeskatningen i tidligere år på 10 hos koncernkreditor skal fastholdes, hvis renteindtægterne først i gældseftergivelsesåret kan anses for uerholdelige, eller betyder svaret, at koncernkreditor senest i gældseftergivelsesåret kan anmode om at få tilbageført tidligere beskattede renteindtægter?

Det bemærkes, at koncernreglen i kursgevinstloven betyder, at der ikke er fradrag for tab på selve rentefordringen. Det bemærkes endvidere, at svaret på ovenstående spørgsmål også har betydning, hvor kun en del af gælden eftergives.

Desuden spørger KPMG, om Skatteministeriet er enig i, at der sker en merbeskatning, hvis svaret er, at en rentebeskatning hos kreditorselskabet i tidligere år skal fastholdes, når rentefradrag er beskåret efter ligningslovens § 5, stk. 8.

Kommentar Eksemplet forstås på den måde, at der er tale påløbne renter på 10, som ikke er fratrukket hos debitorselskabet, fordi renteudgifterne, jf. den gældende bestemmelse i ligningslovens § 5, stk. 8, først kan fradrages ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvori betaling sker, hvis renteudgifter mv. for tidligere indkomstår i samme gældsforhold ikke er betalt inden udgangen af indkomståret.

Det fremgår af den Juridiske vejledning afsnit C.A.11.1.4, at renteindtægter som udgangspunkt skal medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det indkomstår, hvor renten forfalder til betaling. Hvis det efterfølgende viser sig, at renten ikke bliver betalt, kan beløbet trækkes fra i det indkomstår, hvor det konstateres, at renten efter en konkret vurdering må anses for uerholdelig.

Da det anførte eksempel vedrører et selskab, finder den gældende regel i ligningslovens §

5 A om nedskrivning af renteindtægter ikke anvendelse. Heraf følger, at beskatningen af renteindtægter hos kreditor i det anførte eksempel på 10 fastholdes, indtil de efter en konkret vurdering må anses for uerholdelige.

Det bemærkes, at Skatteministeriet, jf. svaret på spørgsmål 12, i forlængelse af dette lovforslag vil se nærmere på, om der er behov for at præcisere lovgivningen.

0:000:00