Martin Geertsen
 svarer 
Magnus Heunicke

Martin Geertsen (V) spørger sundheds- og ældreministeren, Magnus Heunicke, om beløbsgrænsen på ikke over 1000 kr. pr. overnatning skal forstås sådan, at kommuner/regioner skal undlade at kontakte eksempelvis hoteller eller lignende overnatningssteder, som har en normal listepris pr. overnatning på over 1000 kr. inkl. de i lovforslaget nævnte ekstraudgifter

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 191, Spørgsmål 30
Ministeren bedes redegøre for, om beløbsgrænsen på ikke over 1000 kr. pr. overnatning skal forstås sådan, at kommuner/regioner skal undlade at kontakte eksempelvis hoteller eller lignende overnatningssteder, som har en normal listepris pr. overnatning på over 1000 kr. inkl. de i lovforslaget nævnte ekstraudgifter?

Svar fra fredag den 29. maj 2020
Kommunerne indgår kontrakter med hoteller, feriecentre og lignende kommercielle overnatningsfaciliteter på baggrund af et udbud af opgaven. Det er således overnatningsfaciliteterne selv, der vælger, om de ønsker at byde ind på opgaven ud fra de opstillede betingelser i udbuddet.

Udbud af isolationsfaciliteter hos kommercielle overnatningsfaciliteter som hoteller, feriecentre mv. kan foretages efter udbudslovens såkaldte light regime (udbudslovens afsnit III), såfremt den forventede værdi udgør 5,6 mio. kr. eller mere. Indkøbet skal tilrettelægges og gennemføres i overensstemmelse med de grundlæggende EUretlige principper om ligebehandling, gennemsigtighed og proportionalitet, og udbuddet skal annonceres i EU-Tidende ved brug af en særlig standardformular (Sociale og andre specifikke tjenesteydelser) til udbud efter light-regimet. Der gælder ingen specifikke minimumsfrister i udbud under light regimet. Hvilken frist, der er passende, afhænger af en konkret vurdering. Ordregiver skal i sin vurdering tage højde for den dokumentation, som tilbudsgiverne skal fremsende, kontraktens kompleksitet og den tid, der er nødvendig for at udarbejde et tilbud. Udbudslovens tidsfristsregler kan i den forbindelse tjene som inspiration ved fastsættelsen.

Såfremt det forventede forbrug hos den enkelte kommune - eller det samlede forbrug, hvis flere kommuner går sammen om et indkøb - udgør mindre end 5,6 mio. kr., kan indkøb foretages på markedsmæssige vilkår og i overensstemmelse med de forvaltningsretslige principper om saglighed i forvaltningen, herunder forbuddet mod varetagelse af private hensyn, ligebehandlingsprincippet, kravet om forsvarlig økonomisk forvaltning og proportionalitetsprincippet.
0:000:00