Henning Hyllested
 svarer 
Benny Engelbrecht

EL: Hvorfor skal der ikke være en høring før en tilladelse til forsøg med små selvkørende enheder

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 37, Spørgsmål 1

Vil ministeren uddybe baggrunden for den faglige og færdselssikkerhedsmæssige vurdering af, at det ikke vurderes nødvendigt med en høring af politiet forud for meddelelse af tilladelse til forsøg med små selvkørende enheder, hvilket står i modsætning til anbefalingen i Rigspolitiets høringssvar?

Svar fra mandag den 16. november 2020

Den foreslåede forsøgsordning er begrænset til mindre enheder, der som udgangspunkt kun må køre med 6 km i timen og alene på områder og strækninger, hvor der er begrænset adgang for almindelig færdsel. Forsøg med selvkørende enheder har således en meget begrænset færdselssikkerhedsmæssig risiko.

Det fremgår på den baggrund af lovforslagets almindelige bemærkninger pkt.

2.1.2.1, at det ikke er vurderet nødvendigt at foretage en forudgående høring af politiet.

Set i lyset af den begrænsede færdselssikkerhedsmæssige risiko er det min opfattelse, at Færdselsstyrelsen er fuldt ud kompetent til at foretage den færdselssikkerhedsmæssige vurdering af et ansøgt forsøg.

Jeg finder det samtidig ikke nødvendigt, at der i godkendelsesprocessen i forsøgsordningen tilføjes yderligere administrative skridt, så processen bliver tungere, når der ikke er et færdselssikkerhedsmæssigt behov herfor.

Det fremgår dog af den foreslåede bestemmelse i § 92 m, stk. 2, 2. pkt., at politiet skal underrettes om meddelte tilladelser til forsøg, så politiet ved, hvor enhederne skal til at køre.

0:000:00