Hans Kristian Skibby
 svarer 
Simon Kollerup

Hans Kristian Skibby (DF) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om Erhvervsstyrelsen har fri adgang til alle virksomhedens oplysninger på et uvarslet kontrolbesøg uden en retskendelse

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 11, Spørgsmål 1
Har Erhvervsstyrelsen fri adgang til alle virksomhedens oplysninger på et uvarslet kontrolbesøg uden en retskendelse – eller gælder der begrænsninger for, hvilke oplysninger, dokumenter og interne forhold m.v., som Erhvervsstyrelsen kan få indsigt i under et uvarslet kontrolbesøg – og i så fald hvilke begrænsninger?

Svar fra torsdag den 5. november 2020
Erhvervsstyrelsen vil som udgangspunkt have adgang til alle nødvendige oplysninger, som er relevante for styrelsens tilsyn og kontrol med dual-use eksporter og EU-sanktioner. I lovforslaget er der givet en række eksempler på, hvilke typer af oplysninger det kan omhandle, herunder handelsdokumenter, kunderegistre, varefortegnelser m På dual-use området vil det være relevant for Erhvervsstyrelsen at få indblik i de registre og fortegnelser, som eksportøren er forpligtet til at føre efter artikel 20 i dual-use forordningen (EU-forordning nr. 428/2009). Det vil sige handelsdokumenter såsom fakturaer, ladningsmanifester og andre transport- og forsendelsesdokumenter, som skal indeholde tilstrækkelige oplysninger til at gøre det muligt at identificere produkter med dobbelt anvendelse gennem en beskrivelse af produkterne og mængden af produkter, samt eksportørens og modtagerens navn og adresse. Herudover skal den endelige anvendelse og slutbrugeren af produkterne med dobbelt anvendelse være angivet i eksportørens fortegnelser, når de kendes.

På EU-sanktionsområdet vil det være relevant for Erhvervsstyrelsen at kende de lande, som virksomheden handler med eller på anden måde interagerer med for at kunne identificere hvilke sanktioner, der potentielt kan finde anvendelse. Først herefter kan Erhvervsstyrelsen fastslå hvilke oplysninger, der kan være relevante for tilsynet og kontrollen. Det bemærkes, at sanktionsområdet er et dynamisk regelsæt, der justeres i takt med hvilke lande, regimer samt sektorer, som man fra EU’s side ønsker at sanktionere.

Oplysninger, der åbenlyst ikke er relevante i forhold til virksomhedens dual-use eksporter, vil således ikke være tilgængelige for Erhvervsstyrelsen i forbindelse med et kontrolbesøg, og virksomheden vil ikke være forpligtet til at udlevere disse oplysninger.
0:000:00