Michael Aastrup Jensen
 svarer 
Simon Kollerup

Michael Aastrup Jensen (V) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, om, i hvilke andre situationer der er tale om sådanne ”særlige omstændigheder”, at det kan medføre uanmeldt kontrolbesøg

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 11, Spørgsmål 9
Under 1. behandlingen oplyste ministeren, at kontrolbesøgene som udgangspunkt vil blive varslet, og at udvælgelsen af de enkelte virksomheder vil ske ud fra en solid faglig risikovurdering, som man foretager i Erhvervsstyrelsen. Ministeren oplyste videre, at kontrolbesøg uden forudgående varsling vil ske, såfremt særlige omstændigheder tilsiger det – eksempelvis hvis en virksomhed nægter Erhvervsstyrelsen adgang til virksomheden i forbindelse med et varslet kontrolbesøg eller på anden måde vanskeliggør et planlagt kontrolbesøg. Vil ministeren uddybe, i hvilke andre situationer der er tale om sådanne ”særlige omstændigheder”, at det kan medføre uanmeldt kontrolbesøg?

Svar fra torsdag den 5. november 2020
Jeg ved godt, at kontrolbesøg er et indgribende tiltag overfor danske virksomheder. Derfor vil kontrolbesøgene som udgangspunkt også blive varslet på forhånd, ligesom udvælgelsen af de enkelte virksomheder vil ske ud fra en risikovurdering. Det er forventningen, at dette vil bidrage til en mere konstruktiv dialog mellem den pågældende virksomhed og Erhvervsstyrelsen, fordi virksomheden vil have mulighed for at forberede sig på kontrolbesøget.

Man kan dog forestille sig tilfælde, hvor det ikke vil være muligt eller hensigtsmæssigt at varsle besøget på forhånd. Et eksempel kan være i en situation, hvor en virksomhed ignorerer Erhvervsstyrelsens kontaktforsøg vedrørende et kontrolbesøg. I disse tilfælde skal Erhvervsstyrelsen have mulighed for alligevel at komme på kontrolbesøg – dvs. uvarslet - da det ikke skal være en mulighed for virksomheder på den måde at fravælge et besøg.

Regeringen finder det dog vanskeligt at lave en udtømmende liste, da det ikke er muligt at forestille sig samtlige måder, hvorpå et kontrolbesøg vil kunne besværliggøres.

Det er dog vigtigt at understrege, Erhvervsstyrelsens tilgang til kontrolbesøg på dual-use området vil lægge sig op ad den tilgang som styrelsen allerede i dag anvender på hvidvaskområdet. Erhvervsstyrelsen fører tilsynet med de ikke-finansielle virksomheder (som fx bogholdere), og på dette område har styrelsen også adgang til varslede og uvarslede besøg. Dog skal kontrolbesøg også her som udgangspunkt varsles på forhånd.

Herudover ser vi i dag, at uvarslede kontrolbesøg også finder sted på en række andre områder, hvor danske myndigheder foretager kontrol- og tilsynsaktiviteter, som er af en karakter, der fordrer, at kontrollen ikke bør anmeldes på forhånd. Det kan f.eks. være inden for fødevarekontrol.

Men jeg vil dog understrege endnu en gang, at hensigten er, at kontrolbesøg som udgangspunkt skal varsles på forhånd. Det er også erfaringen fra de tilsvarende myndigheder i Tyskland og Sverige, at det kun i få tilfælde er nødvendigt at foretage uvarslede kontrolbesøg.
0:000:00