svarer 
Benny Engelbrecht

Transportudvalget spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om kommentar til henvendelse af 13/11-20 fra ITD om henstilling af køretøjer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 36, Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 13/11-20 fra ITD om henstilling af køretøjer, jf. L 36 - bilag 3?

Svar fra fredag den 27. november 2020
ITD’s henvendelse vedrører § 120 b om henstilling af køretøjer. ITD har anført, at der bør fastlægges nogle mere præcise rammer for, hvor myndighederne kan henstille køretøjer. ITD opfordrer til, at myndighederne redegør nærmere for deres beføjelser til at henstille køretøjer, så chauffører og vognmænd kan føle sig trygge i forhold til at efterleve anden lovgivning, og at lokationerne er inkluderende for begge køn af chauffører i branchen.

Henstilling af køretøjer i medfør af § 120 b i det fremsatte lovforslag indebærer, at politiet kan tilbageholde køretøjer eller pålægge føreren af et køretøj at henstille køretøjet på et sted anvist af politiet i tilfælde af overtrædelse af regler om vejtransport af farligt gods. Jeg har forelagt henvendelsen om lokationer for henstilling af køretøjer for Færdselsstyrelsen, som udtaler følgende:

”I forbindelse med politiets vejkontrol med transport af farligt gods kan der af sikkerhedsmæssige årsager være behov for at pålægge føreren af et køretøj, der transporterer farligt gods, at henstille køretøjet på et bestemt sted.

Den konkrete lokation for henstilling af et køretøj, der bliver tilbageholdt i forbindelse med overtrædelse af reglerne om vejtransport af farligt gods, vil afhænge af karakteren af overtrædelsen og omstændighederne i øvrigt. Det beror derfor på en konkret vurdering, hvilken lokation der findes mest hensigtsmæssigt at henstille et køretøj, hvormed der transporteres farligt gods i strid med reglerne.

Færdselsstyrelsen finder det derfor ikke hensigtsmæssigt at fastlægge bestemte lokationer, hvor køretøjer kan henstilles. Det kan dog oplyses, at henstilling og tilbageholdelse af køretøjer vil ske i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet, således at tilbageholdelse og henstilling vil ske på den mindst indgribende måde, som er tilstrækkelig til at sikre, at forholdene bringes i orden på en forsvarlig og hensigtsmæssig måde.” Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet om henstilling af køretøjer indhentet bidrag fra Justitsministeriet.

Justitsministeriet har til brug for bidraget indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:

”Det kan oplyses, at vejtransport af farligt gods er reguleret af bekendtgørelse om vejtransport af farligt gods, der implementerer den europæiske konvention om international transport af farligt gods ad vej (ADR). Det kan desuden oplyses, at politiets kontrol og håndhævelse af reglerne om vejtransport af farligt gods sker i henhold til direktiv 95/50/EF (kontroldirektivet), hvor bilag II bl.a. indeholder en kategorisering af overtrædelse af reglerne i ADR. Kategoriseringen af overtrædelserne i bilag II afhænger af alvorligheden af overtrædelserne. Bilaget angiver endvidere, hvilke relevante korrigerende foranstaltninger risikokategorierne bør give anledning til.

Såfremt politiet konstaterer en overtrædelse af reglerne om vejtransport af farligt gods, kategoriseres overtrædelsen i henhold til den risikokategorisering, der er angivet i direktivets bilag II, ligesom politiet på den baggrund vurderer, hvilke opfølgende eller korrigerende foranstaltninger, der skal iværksættes.

Kategori I Det kan oplyses, at overtrædelser, der er kategoriseret i kategori I, indebærer høj risiko for dødsfald, alvorlig personskade eller omfattende miljøskader. Disse overtrædelser eller mangler bør i medfør af direktivets bilag II medfører umiddelbar korrigerende foranstaltning, f.eks. tilbageholdelse af køretøjet. Rigspolitiet skal hertil bemærke, at køretøjerne i praksis ofte tilbageholdes, men at dette aldrig medfører, at køretøjet blot tilbageholdes og efterlades. Politiet vil i alle tilfælde sikre, at transporten bringes i en sådan tilstand, at transporten sikkerhedsmæssigt kan flyttes til et sted, der er sikkert for personer og miljø. Det sikre sted kan være afsendelsesstedet, slutdestinationen eller andet passende sted, hvor transporten kan bringes i overensstemmelse med reglerne. Beslutningen om det bedst egnede sikre sted træffes af politiet i samråd med transportøren, ligesom redningsberedskabet efter omstændighederne kan inddrages, hvis dette skønnes nødvendigt.

Kategori II Overtrædelser kategoriseret i kategori II indebærer risiko for person- eller miljøskader. Disse mangler bør i medfør af direktivets bilag II medføre en korrigerende foranstaltning, f.eks. afhjælpning på stedet, hvis det er muligt og hensigtsmæssigt, ellers senest ved afslutning af den igangværende forsendelse. Rigspolitiet skal hertil bemærke, at der i praksis ofte sker afhjælpning på stedet, idet der dog kan være situationer, hvor standsningsstedet, ud fra en sikkerhedsmæssig vurdering, ikke er egnet til afhjælpning på stedet. I Side 2/3 disse tilfælde vil politiet og transportøren i samarbejde beslutte det mest hensigtsmæssige sted at afhjælpe manglen.

Kategori III Overtrædelser kategoriseret i kategori III indebærer lav risiko for person- eller miljøskader. Sådanne mangler kræver i medfør af bilag II ikke en korrigerende foranstaltning på stedet, men kan afhjælpes senere hjemme hos transportfirmaet. I disse tilfælde sker der således ikke tilbageholdelse eller henstilling af køretøjerne.

Det kan oplyses, at reglerne om transport af farligt gods – herunder bestemmelserne i ADR-konventionen – er fastsat ud fra beskyttelseshensyn til mennesker og miljø. Rigspolitiet kan i forlængelse heraf bemærke, at samme beskyttelseshensyn gør sig gældende i forhold til politiets kontrol og håndhævelse på området. Transporter med farligt gods vil derfor ikke som led i politiets kontrol blot blive tilbageholdt og efterladt uden yderligere foranstaltninger.

Det er afslutningsvis Rigspolitiets vurdering, at politiets nuværende praksis opfylder direktivets bestemmelser om tilbageholdelse og henstilling af køretøjer i forbindelse med kontrol af reglerne om vejtransport af farligt gods. Ændringen af færdselsloven med henblik på tilbageholdelse og anvisning af køretøjer vurderes derfor ikke at medføre ny praksis, men ses alene at indebære en implementering af direktivets forskrifter på området.” Jeg kan henholde mig til ovenstående og finder ikke anledning til at præcisere nærmere i lovforslaget på hvilke lokationer, der kan ske henstilling af køretøjer.

Side 3/
0:000:00