svarer 
Benny Engelbrecht

Transportudvalget spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren vil foranledige, at der et år efter lovens ikrafttrædelse foretages en evaluering af den foreslåede udvidelse af den undtagelse, der gælder for politiets og redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr under kørsel, hvor udvidelsens påvirkning af trafikken synliggøres, herunder om den har ført til trafikuheld

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 39, Spørgsmål 1
Vil ministeren foranledige, at der et år efter lovens ikrafttrædelse foretages en evaluering af den foreslåede udvidelse af den undtagelse, der gælder for politiets og redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr under kørsel, hvor udvidelsens påvirkning af trafikken synliggøres, herunder om den har ført til trafikuheld?

Svar fra tirsdag den 24. november 2020
Vil ministeren foranledige, at der et år efter lovens ikrafttrædelse foretages en evaluering af den foreslåede udvidelse af den undtagelse, der gælder for politiets og redningsberedskabets brug af håndholdt teleudstyr under kørsel, hvor udvidelsens påvirkning af trafikken synliggøres, herunder om den har ført til trafikuheld?

Svar:

Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, vil politiets, redningsberedskabets, redningskorps’, ambulanceføreres og race marshals’ brug af håndholdt teleudstyr kun være undtaget fra forbuddet i § 55 a, stk. 1, hvis brugen er nødvendig for de pågældende enheders operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed. Den foreslåede undtagelsesbestemmelse vil således ikke give politiet, redningsberedskabet, redningskorps, ambulanceførere og race marshals adgang til i almindelighed at benytte håndholdt teleudstyr (herunder mobiltelefon) under kørsel.

Det fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslagets § 1 , nr. 4, at den foreslåede bestemmelse forudsættes at have et begrænset anvendelsesområde og hovedsageligt vil finde anvendelse ved brug af håndholdte radioer eller lignende kommunikationsapparater, hvis brug heraf er nødvendigt for den foreliggende operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed.

Den foreslåede bestemmelse vil generelt ikke finde anvendelse, hvis det er muligt at foretage den nødv endige kommunikation via teleudstyr, der kan installeres med håndfri betjeningsløsninger. Som det er anført under bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4, vil en mobiltelefon også i politiets og redningsberedskabets køretøjer uden tekniske vanskeligheder kunne installeres med en håndfri betjeningsløsning som f.eks. en holder, hvorfor brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel som det klare udgangspunkt ikke vil kunne anses for nødvendigt for udførelse af de pågældende enheders operative indsats eller taktiske og operative uddannelses- og øvelsesvirksomhed.

Brug af håndholdt mobiltelefon under kørsel vil derfor alene kunne anses for nødvendigt i særlige tilfælde, hvor formålet med brug af mobiltelefonen gør, at den ikke kan installeres med en håndfri betjeningsløsning, som f.eks. brug af Si de mobiltelefonens kamerafunktion i forbindelse med dokumentation af observationer, eller fordi omstændighederne i den konkrete situation ikke gør det muligt at anvende mobiltelefonen med en håndfri betjeningsløsning.

Der er således tale om en meget snæver undtagelsesbestemmelse.

Jeg skal endvidere bemærke, at politi, redningsberedskab, redningskorps og ambulanceførere alle tilhører faggrupper, der har særlig træning og erfaring i bilkørsel, herunder udrykningskørsel. Ligeledes udgøres race marshals af en gruppe erfarne motorcyklister, som er særligt uddannede til at foretage kørende færdselsregulering.

I lyset af undtagelsesbestemmelsens meget snævre anvendelsesområde og den persongruppe, som undtagelsesbestemmelsen relaterer sig til, må den færdselssikkerhedsmæssige risiko efter min vurdering antages at være meget lille. Jeg mener derfor ikke, at der er behov for en lovbestemt evaluering.

Jeg vil dog følge udviklingen på området og løbende vurdere, om den pågældende undtagelsesbestemmelse mod forventning måtte give anledning til en negativ udvikling i antallet af trafikuheld.
0:000:00