Ole Birk Olesen
 svarer 
Morten Bødskov

Ole Birk Olesen (LA) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om at redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 129, Spørgsmål 34
Ministeren bedes redegøre for totalomkostningerne ved køb, ejerskab og brug af elbiler i forskellige segmenter henholdsvis benzin- og dieselbiler i samme segmenter over bilernes levetid i Danmark frem mod 2030 under et scenarie med gældende lovgivning for opkrævning af registreringsafgift, herunder med kommende vedtagne forhøjelser af registreringsafgift på elbiler, og et andet scenarie, hvor Danmark ingen registreringsafgift har, samt for hvert bilsegment angive besparelsen i procent ved at købe elbil fremfor benzin- og dieselbil i de to scenarier.

Svar fra onsdag den 27. januar 2021
Indledningsvist henvises til svarene på SAU alm. del spm. 220, hvori der redegøres for totalomkostningerne 1 for elbiler og konventionelle biler, og til SAU L 129 spm. 32, hvori der redegøres for besparelsen i totalomkostninger i procent ved at købe elbil fremfor benzin- og dieselbil efter reglerne i den nye omlægning, som følger af Aftale om grøn omstilling af vejtransport.

Der er regnet på totalomkostningerne i to scenarier. Scenarie 1 er med reglerne, der følger af omlægning af bilafgifterne. Scenarie 2 afviger fra scenarie 1 ved at fritage alle biler for registreringsafgift frem mod 2030. Der er i svaret ikke taget højde for, at en fritagelse af registreringsafgift for alle biler forudsætter finansiering. Der er således tale om hypotetiske beregninger.

Scenarie 1 Målt på totalomkostninger over levetiden er elbiler billigere end benzin- og dieselbiler i segmenterne. De procentvise besparelser inden for hvert segment fremgår af tabel 1 og 2.

Den procentvise besparelse i totalomkostningerne ved køb af elbil fremfor benzin er gradvis stigende i segmenterne frem til og med 2025 og fortsætter gradvist med at stige frem til og med 2030 for segmenterne mikro, lille og mellem, jf. tabel 1.

For stor- og premiumsegmentet falder den procentvise besparelse gradvist fra og med 2026 og frem mod 2030, hvilket skal ses i lyset af den stigende indfasningsprocent, som berører de største segmenter mest. Den procentvise besparelse ved køb af elbil fremfor dieselbil følger samme udvikling, 32 25 18 Kilde: Egne beregninger.

1 Se Bilkommissionens 1. delrapport for en udførlig gennemgang af totalomkostningsbegrebet.

23 13 Anm.: Der findes ikke dieselbiler i mikrosegmentet.

Kilde: Egne beregninger.

Scenarie 2 Målt på totalomkostninger over levetiden er elbiler billigere end benzinbiler i segmenterne, med undtagelse af lille segmentet i 2021 og 2022 samt premiumsegmentet i 20212023. De procentvise besparelser inden for hvert segment fremgår af tabel 1, hvor negative værdier er udtryk for højere totalomkostninger for elbiler.

Uden registreringsafgift er totalomkostningerne over levetiden for elbiler større end for dieselbiler i segmenterne lille og premium ved køb af bil frem mod hhv. 2027 og 2028, mens der er en besparelse ved køb af elbil i segmenterne mellem og stor, jf. tabel 2.

13 8 Kilde: Egne beregninger.

10 1 Anm.: Der findes ikke dieselbiler i mikrosegmentet.

Kilde: Egne beregninger.

Sammenlignes de to scenarier beskrevet ovenfor, ses det, at der er betydelig større procentvise besparelser ved køb elbiler frem for benzin- og dieselbiler i scenarie 1 med registreringsafgift.

Dette skyldes ikke mindst, at en fritagelse af registreringsafgift berører prisen på benzinog dieselbiler mere end prisen på elbiler, da registreringsafgiftsdelen af prisen er væsentligt større for benzin- og dieselbiler end for elbiler, hvilket skal ses i lyset af lempelige indfasningsregler for elbiler. Eksempelvis skønnes det, at elbiler i segmenterne mikro, lille og mellem betaler 0 kr. i registreringsafgift frem til 2025 med aftalen.

Fritagelse af registreringsafgift (scenarie 2) vil således svække elbilers konkurrenceevne ift. benzin- og dieselbiler betydeligt.

I forlængelse heraf bemærkes det, at scenariet uden registreringsafgift vil medføre et lavere antal grønne nul- og lavemissionsbiler (end de 775.000 stk.) i 2030.

Desuden bemærkes det, at en sammenligning mellem scenarie 1 og 2 er med til at forklare, hvorfor lande uden registreringsafgift – som fx Sverige og Tyskland – benytter sig af direkte tilskud for at fremme salget af elbiler.

0:000:00