Kristian Pihl Lorentzen
 svarer 
Nick Hækkerup

Kristian Pihl Lorentzen (V) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om straframme og fremtidig normalstraf for hver af de forbrydelser som forslaget omhandler

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 141, Spørgsmål 2
Vil ministeren oplyse henholdsvis eksisterende straframme, eksisterende normalstraf, fremtidig straframme og fremtidig normalstraf for hver af de forbrydelser som forslaget omhandler, idet oplysningerne ønskes angivet i tid/bøder og ikke i procenter?

Svar fra mandag den 1. februar 2021
1.

Efter straffelovens § 119, stk. 1, 1. pkt., straffes med bøde eller fængsel indtil 8 år den, som øver vold, truer med at øve vold eller offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter trussel om vold mod nogen, hvem det påhviler at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som på lige måde søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling.

Det følger videre af straffelovens § 119, stk. 4, 1. pkt., at det straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder, hvis man ellers lægger de nævnte personer hindringer i vejen for udførelsen af deres tjeneste eller hverv.

Som anført i pkt. 2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger straffes mindre grove overtrædelser af straffelovens § 119, stk. 4, i dag med bøde, der i førstegangstilfælde som udgangspunkt fastsættes til 1.200 kr., jf. Rigsadvokatmeddelelsen, afsnittet om forbrydelser mod offentlig myndighed, pkt. 1.2.5.

Som beskrevet i pkt. 2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der med lovforslaget op til at hæve straffen til et udgangspunkt om 20 dages ubetinget fængsel i førstegangstilfælde af chikanøs kørsel, hvorved der lægges hindringer i vejen for politiet, herunder ved politiets eftersætning af en anden bil.

Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 4.

Side 2/5 2.

Efter straffelovens § 241, 1. pkt., straffes den, som uagtsomt forvolder en andens død, med bøde eller fængsel indtil 4 måneder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende omstændighed, jf. § 241, 2. pkt.

Som anført i pkt. 2.2.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger har Rigsadvokaten oplyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., ses strafniveauet i dag at være fængsel i 1 år og 4 måneder til 1 år og 6 måneder, når der alene er tale om et enkelt forhold af overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., som er begået samtidig med overtrædelse af færdselslovens § 53 om spirituskørsel og/eller § 54 om narkokørsel mv.

Som beskrevet i pkt. 2.2.3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., med 150 procent. Forslaget indebærer, at uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 3 år og 4 måneder til 3 år og 9 måneder.

Herudover vil der – ligesom det er tilfældet efter gældende ret – skulle fastsættes en straf, der er væsentligt strengere end det angivne normalniveau, hvis der har foreligget en kombination af flere grove overtrædelser af færdselsloven.

Forslaget indebærer således, at en overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., hvor der samtidig foreligger yderligere skærpende omstændigheder, der i dag ville blive straffet med 2 års fængsel, fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med 5 års fængsel. Endvidere forudsættes det i lovforslaget, at der i de allergroveste tilfælde af overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., som udgangspunkt skal idømmes straffe, der er væsentligt højere end 5 år.

På den baggrund lægges der med lovforslaget samtidig op til at forhøje strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 241, 2. pkt., om uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder fra 8 år til 10 år.

3.

Efter straffelovens § 249, 1. pkt., straffes den, som uagtsomt tilføjer nogen betydelig skade på legeme eller helbred, med bøde eller fængsel indtil 4 måSide 3/5 neder eller under særligt skærpende omstændigheder med fængsel indtil 8 år. Såfremt forholdet er begået i forbindelse med spirituskørsel, overtrædelse af færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, eller særligt hensynsløs kørsel, anses dette som en særligt skærpende omstændighed, jf. § 249, 2. pkt.

Som anført i pkt. 2.2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har Rigsadvokaten oplyst, at i sager om overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., ses strafniveauet i dag at være fængsel i 60 dage til 6 måneder, når der er tale om overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., som er begået samtidig med overtrædelse af færdselslovens § 53 om spirituskørsel og/eller § 54 om narkokørsel mv.

Som beskrevet i pkt. 2.2.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt., med 100 procent. Forslaget indebærer, at uagtsom betydelig legemsbeskadigelse under særligt skærpende omstændigheder fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 4 måneder til 1 år.

Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 249, 2. pkt.

4.

Efter straffelovens § 252, stk. 1, straffes med fængsel indtil 8 år, den, der for vindings skyld, af grov kådhed eller på lignende hensynsløs måde volder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed.

Som anført i pkt. 2.2.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger har Rigsadvokaten oplyst, at strafniveauet i sager om overtrædelse af straffelovens § 252 i forbindelse med færdselslovsovertrædelser i dag ses at være fra 7 dage til 4 måneders fængsel, når der alene er tale om et enkelt forhold vedrørende overtrædelse af straffelovens § 252.

Som beskrevet i pkt. 2.2.3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1, med 50 procent, når forholdet er begået i forbindelse med færdselslovsovertrædelser. Forslaget indebærer, at forsætlig fareforvoldelse i forbindelse med færdselslovsovertrædelser fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 10 dage til 6 måneder.

Side 4/5 Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 252, stk. 1.

5.

Efter straffelovens § 253, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år den, som undlader efter evne at hjælpe nogen, der er i øjensynlig livsfare, eller som undlader at træffe foranstaltninger til at redde en tilsyneladende livløs person. Det følger af § 253, stk. 2, at den, som overtræder stk.

1 i forbindelse med flugt fra et færdselsuheld, hvorved nogen er tilføjet betydelig personskade, straffes med fængsel indtil 2 år.

Som anført i pkt. 2.2.1.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger er det i forarbejderne til § 253, stk. 2, forudsat, at straffen i sager om overtrædelse af bestemmelsen som udgangspunkt skal være en frihedsstraf i niveauet 2 til 3 måneders ubetinget fængsel.

Som beskrevet i pkt. 2.2.3.5 i lovforslagets almindelige bemærkninger lægges der med lovforslaget op til at skærpe strafniveauet for overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2, med 50 procent. Forslaget indebærer, at flugtbilisme fremover som udgangspunkt vil skulle straffes med fængsel i 3 til 5 måneder.

Der lægges ikke med lovforslaget op til at ændre strafferammen for overtrædelse af straffelovens § 253, stk. 2.

6.

Justitsministeriet bemærker afslutningsvis, at fastsættelse af straffen i en konkret sag fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og de ovenfor angivne strafniveauer vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i en sag foreligger andre skærpende eller formildende omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.

Side 5/5
0:000:00