Kristian Pihl Lorentzen
 svarer 
Morten Bødskov

Kristian Pihl Lorentzen (V) spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om en vægtafgift på veteranbiler på 25 pct. har en adfærdsregulerende effekt, så ejeren af en veteranbil i stedet anskaffer sig en elbil

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 129, Spørgsmål 36
Mener ministeren, at en vægtafgift på veteranbiler på 25 pct. har en adfærdsregulerende effekt, så ejeren af en veteranbil i stedet anskaffer sig en elbil? Hvis ikke, hvorfor er afgiften sat så højt?

Svar fra mandag den 1. februar 2021
Der gælder i dag særligt gunstige afgiftsregler for veterankøretøjer både ift. registreringsafgift og de løbende afgifter (vægtafgift mv.). For at et køretøj kan omfattes af disse lempelige regler, skal køretøjet være mindst 35 år gammelt og fremtræde som ved første registrering – dvs. originalt (det såkaldte originalitetskrav).

Det følger af aftalen af 4. december 2020, at registreringsafgiften for veteranbiler ændres, hvormed bl.a. originalitetskravet afskaffes. Aftalepartierne er dog enige om, at ændringen ikke skal indebære afgiftsforhøjelser for veteranbilerne i gennemsnit Den særligt nedsatte vægtafgift for veteranbiler ændres imidlertid ikke. Således beregnes løbende afgifter for veterankøretøjer også fremadrettet kun med ¼ af de satser for bl.a. vægtafgift og udligningsafgift, der gælder for andre køretøjer.

De nedsatte satser skal ses i sammenhæng med, at veteranbiler har karakter af hobbybrug.

0:000:00