Peter Skaarup
 svarer 
Nick Hækkerup

Peter Skaarup (DF) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 86, Spørgsmål 2
Vil ministeren som teknisk bistand levere udkast til ændringsforslag, der medfører, at danske statsborgere undtages forslaget?

Svar fra fredag den 5. februar 2021
1.

Ordensbekendtgørelsen (bekendtgørelse nr. 511 af 20. juni 2005 om politiets sikring af den offentlige orden og beskyttelse af enkeltpersoners og den offentlige sikkerhed mv. samt politiets adgang til at iværksætte midlertidige foranstaltninger) er udstedt i medfør af politilovens § 23.

Det følger af ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, jf. § 2, stk. 1, at det på steder, hvortil der er almindelig adgang, er forbudt at etablere og opholde sig i lejre af permanent karakter, som er egnede til at skabe utryghed i nærområdet.

I ordensbekendtgørelsens § 6 er der fastsat regler om politiets mulighed for at meddele opholds- og zoneforbud. Det er i ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, fastsat, at hvis en person har overtrådt ordensbekendtgørelsens § 3, stk. 4, kan politiet meddele den pågældende advarsel eller forbud imod at færdes frem og tilbage eller tage ophold inden for den kommune, hvor overtrædelsen er begået (zoneforbud). Det er en betingelse for meddelelse af forbud, at der er grund til at tro, at den pågældende ellers vil gentage overtrædelsen inden for det område, som forbuddet vil omfatte.

Politiets adgang til at meddele zoneforbud, der omfatter en kommune, omfatter såvel danske som udenlandske statsborgere.

2.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der ønskes teknisk bistand til udformning af et ændringsforslag om, at justitsministerens bemyndigelse i politilovens 23, stk. 2, præciseres, således at regler om zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal gælde for udlændinge og ikke danske statsborgere.

Et sådant ændringsforslag vil f.eks. kunne formuleres som anført nedenfor.

2 Regeringen kan ikke støtte et sådant ændringsforslag, idet det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal omfatte udlændinge og ikke danske statsborgere, ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.

Det er endvidere regeringens opfattelse, at den nuværende regulering er hensigtsmæssig og sikrer en rimelig balance mellem hensynet til individets frihed og hensynet til den offentlige orden, herunder at borgere kan færdes trygt i samfundet.

Ændringsforslag til Forslag til lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed (Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud) (L 86) ndringsforslag Af Peter Skaarup (DF):

Til titlen 1) itlen affattes således:

»Forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed«

(Ophævelse af udløbsklausul for udvidet bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud).

[Udvidelse af lovens område]

Ny paragraf 2) ør § 1 indsættes en ny paragraf:

»§ 01 I lov om politiets virksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1270 af 29. novemstk. 3:

3 »Stk.

3.

De i stk. 2 nævnte zoneforbud, der omfatter en kommune, kan alene meddeles til udenlandske statsborgere.«

Stk. 3 bliver herefter stk. 4.

[Revidering af bemyndigelse]

Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget indebærer en ændring af lov om politiets virksomhed (politiloven). Det foreslås på den baggrund, at lovforslagets titel ændres, således at titlen afspejler, at lovforslaget ud over ændringer i lov om ændring af lov om ændring af lov om politiets virksomhed også ændrer lov om politiets virksomhed (politiloven).

Til nr. 2 Ændringsforslaget indebærer, at der efter § 23, stk. 2, i lov om politiets virksomhed indsættes som et nyt stk. 3, at justitsministerens bemyndigelse til at fastsætte regler om zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal omfatte udenlandske statsborgere. Der vil herefter ikke være adgang til at fastsætte regler om, at danske statsborgere kan meddeles et zoneforbud, der omfatter en kommune. Det vil i praksis indebære, at politiets nuværende adgang til at meddele zoneforbud, der omfatter en kommune, som fastsat i ordensbekendtgørelsens § 6, stk. 3, skal revideres, således at bestemmelsen alene omfatter udenlandske statsborgere og ikke også danske statsborgere. Dagældende stk. 3 bliver herefter stk. 4.

Det er Justitsministeriets vurdering, at en regel om, at udlændinge, men ikke danske statsborgere, kan meddeles et zoneforbud, der omfatter en kommune, ikke vil kunne gennemføres inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser. Det skyldes, at Den Europæiske Menneskerettighedskonvention i artikel 14 indeholder et forbud mod diskrimination i forhold til nydelsen af de rettigheder, som er anerkendt i konventionen. Retten til frit at vælge sit opholdssted er beskyttet af artikel 2 i tillægsprotokol 4 til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Udstedelse af zoneforbud falder således inden for anvendelsesområdet af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, hvorfor forbuddet mod diskrimination i artikel 14 skal iagttages ved udarbejdelse af lovgivning m.v. om udstedelse af zoneforbud. En regel om, at zoneforbud, der omfatter en kommune, alene skal kunne meddeles til udenlandske statsborgere, vil udgøre direkte forskelsbe4 handling på baggrund af nationalitet. Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har fastslået, at forskelsbehandling alene på grundlag af nationalitet kræver meget vægtige grunde for at kunne anses for retfærdiggjort. Det har ikke været muligt at pege på sådanne meget vægtige grunde for, at reglerne om zoneforbud for en hel kommune alene skal gælde for udlændinge.

5
0:000:00