svarer 
Benny Engelbrecht

Transportudvalget spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om kommentar til henvendelse af 10/3-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedrørende lejlighedsvis udlejning og udlån af værkstedsbiler

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 127, Spørgsmål 61
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/3-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedrørende lejlighedsvis udlejning og udlån af værkstedsbiler, jf. L 127 - bilag 23?

Svar fra fredag den 12. marts 2021
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/3-21 fra Dansk Bilbrancheråd vedrørende lejlighedsvis udlejning og udlån af værkstedsbiler, jf. L 127 - bilag 23?

Svar:

Jeg skal henvise til side 10 i høringsnotatet til lovforslaget, der er fremsendt til Transportudvalget den 28. februar 2021, hvor Dansk Bilbrancheråds høringssvar til lovforslaget er kommenteret. Det fremgår bl.a. heraf, at lovforslaget ikke er begrænset til vanvidskørsel, der foretages i større biler med stor motorkraft, eller vanvidskørsel, der foretages i leasede køretøjer.

Jeg skal igen understrege, at vanvidskørsel altid er uacceptabelt og forkasteligt. Lovforslagets regler om tredjemandskonfiskation er derfor rettet mod enhver form for vanvidskørsel. Det gælder også vanvidskørsel, der foretages i mindre værkstedsbiler, der udlånes til kunder for kortere perioder.

Som det også fremgår flere steder i høringsnotatet til lovforslaget, er det min vurdering, at indførelse af undtagelser for enkelte brancher eller køretøjstyper vil åbne op for væsentlige muligheder for omgåelse af lovforslagets konfiskationsregler, hvilket vil underminere lovforslagets formål om hurtigt og effektivt at få fjernet køretøjer anvendt til vanvidskørsel fra vejene. Jeg mener derfor, at de foreslåede regler om tredjemandskonfiskation er nødvendige for at opnå lovforslagets formål.

Side For så vidt forevisning af en privat straffeattest i forbindelse med lån af køretøjer, skal jeg henvise til side 7 i høringsnotatet til lovforslaget, hvoraf fremgår, at en privat straffeattest alene kan rekvireres af den pågældende fører selv ved henvendelse til politiet. Der er således ikke tale om, at private selskaber og virksomheder får adgang til oplysninger i Det Centrale Kriminalregister, hverken ved system-adgang eller ved forespørgselsadgang. Det er således op til den enkelte låntager m.v., om vedkommende vil rekvirere og forevise en privat straffeattest i forbindelse med indgåelse af en låneaftale, hvis dette måtte være et krav fra f.eks. et værksted.

Jeg kan i den forbindelse endvidere henvise til bemærkningerne til det ændringsforslag, som jeg fremsendte til Transportudvalget den 5. marts 2021, hvoraf fremgår, at ejeren også vil kunne anmode den person, køretøjet overdrages til, om en tro og love-erklæring på, at vedkommende ikke tidligere har begået bestemte relevante lovovertrædelser. Det er således også muligt for f.eks. værksteder at benytte sig af tro og love-erklæringer for at opnå viden om forhold, som kan belyse risikoen for, at køretøjet vil blive anvendt til vanvidskørsel.
0:000:00