svarer 
Benny Engelbrecht

Transportudvalget spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren vil overveje at justere sit ændringsforslag til lovforslaget om tydeliggørelse af undtagelse af konfiskation for tredjepart, således at den del vedrørende ejers mulighed for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning i overdragelsen af køretøjet til den anden person udgår, hvormed det sikres, at lovforslaget lever op til den afsagte EU-dom, og at der ikke gribes uberettiget ind i beskyttelsesværdige leasinggivere og andre bilejeres ejendomsret til biler

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 127, Spørgsmål 63
Vil ministeren overveje at justere sit ændringsforslag til lovforslaget om tydeliggørelse af undtagelse af konfiskation for tredjepart, således at den del vedrørende ejers mulighed for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning i overdragelsen af køretøjet til den anden person udgår, hvormed det sikres, at lovforslaget lever op til den afsagte EU-dom, og at der ikke gribes uberettiget ind i beskyttelsesværdige leasinggivere og andre bilejeres ejendomsret til biler?

Svar fra fredag den 12. marts 2021
Vil ministeren overveje at justere sit ændringsforslag til lovforslaget om tydeliggørelse af undtagelse af konfiskation for tredjepart, således at den del vedrørende ejers mulighed for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning i overdragelsen af køretøjet til den anden person udgår, hvormed det sikres, at lovforslaget lever op til den afsagte EU-dom, og at der ikke gribes uberettiget ind i beskyttelsesværdige leasinggivere og andre bilejeres ejendomsret til biler?

Svar:

Som det fremgår af pkt. 1 i lovforslagets almindelige bemærkninger har Rigspolitiet oplyst, at der bl.a. er behov for at sætte ind over for vanvidsbilister, der kører i leasede biler. Flere og flere danskere leaser i dag en bil fremfor at købe den, men der er efter gældende ret særdeles begrænsede muligheder for at konfiskere en bil ejet af tredjemand, som f.eks. en leaset bil, der bliver brugt til vanvidskørsel.

Hvis man vil have biler anvendt til vanvidskørsel fjernet fra vejene, er der derfor behov for, at adgangen til konfiskation fra tredjemand udvides.

Selvom det er et alvorligt og indgribende skridt, så mener jeg, at det er nødvendigt at indføre regler, så der fremover som udgangspunkt skal ske konfiskation af et køretøj anvendt til vanvidskørsel – uanset om føreren selv er ejer af køretøjet eller køretøjet er ejet af tredjemand.

Side En justering af det ændringsforslag, som jeg fremsendte til Transportudvalget den 5. marts 2021, på den måde som angives i spørgsmålet, vil efter min opfattelse give vanvidsbilisterne væsentligt bedre muligheder for at fortsætte deres vanvidskørsel og deres hærgen af vores veje. Den mulighed mener jeg ikke, at vi skal give dem.

Samtidig skal jeg også understrege, at den foreslåede regel om tredjemandskonfiskation ikke er undtagelsesfri. Hvis konfiskation må anses for uforholdsmæssigt indgribende ud fra en helhedsvurdering af navnlig ejerens mulighed for at kunne vide, at køretøjet ville blive anvendt til vanvidskørsel, og for at tage alle rimelige skridt til at sikre sin økonomiske stilling i anledning af overdragelsen af køretøjet, kan køretøjet ikke konfiskeres.

For så vidt angår lovforslagets forhold til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention kan jeg henvise til bemærkningerne til det ændringsforslag til lovforslagets § 1, nr. 13, som jeg fremsendte til Transportudvalget den 5. marts 2021. Jeg kan endvidere henvise til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger, som affattet ved den udtalelse til Transportudvalgets betænkning, som jeg fremsendte til Transportudvalget den 5. marts 2021. Som det fremgår heraf, er det Transportministeriets vurdering, at forslaget kan gennemføres inden for rammerne af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
0:000:00