svarer 
Morten Bødskov

Skatteudvalget spørger skatteministeren, Morten Bødskov, om kommentar til FSR – danske revisorers præsentation fra ekspertmøde den 22/4-21

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 133, Spørgsmål 22
Ministeren bedes kommentere FSR – danske revisorers præsentation fra ekspertmødet i Skatteudvalget den 22. april 2021, jf. L 133 - bilag 11.

Svar fra tirsdag den 11. maj 2021
FSR – danske revisorers (FSR) præsentation indeholder flere pointer, som vil blive kommenteret enkeltvis.

1. FSR anfører, at kapitalafkastgrundlaget skal anvendes ved opgørelsen af andelen af konto for opsparet overskud, der skal overdrages. Det vil sige, at virksomhedens gæld mv. skal fragå aktiverne i virksomheden. Dette vil ifølge FSR medføre en vilkårlighed i opgørelsen ved gældsposter, der ikke er ”øremærket” bestemte aktiver.

Kommentar I forbindelse med en overdragelsesaftale skal der tages stilling til, hvilke aktiver og passiver parterne henholdsvis skal beholde og overtage. Derudover vil der også skulle ske et debitorskifte, som skal godkendes af den bank, der stiller finansieringen til rådighed, hvilket alt andet lige vil nødvendiggøre en ”øremærkning” af gælden til forskellige aktiver, såfremt der er sikkerhed heri. Der vil også skulle tages stilling til, om det er overdrager eller erhverver, der skal hæfte for gælden.

Det er derfor vurderingen, at gælden sjældent vil være opgjort vilkårligt, da kreditor også har en interesse i at sikre sig, at der ikke er tvivl om, hvem der hæfter for gælden, og hvilke aktiver der er sikkerhed i. På den baggrund er det vurderingen, at lovbestemmelserne ikke bør ”øremærke” gælden.

2. FSR bemærker, at familieoverdragelse typisk indeholder finansiering fra sælger – sælgerfinansiering – og ifølge FSR fjerner maksimeringsreglen denne mulighed. FSR anfører, at konsekvensen af reglen vil blive, at barnet vil skulle finde dyrere finansiering andetsteds, eller at overdragelsen slet ikke vil kunne finde sted.

Kommentar Maksimeringsreglen begrænser størrelsen af den andel af indestående på konto for opsparet overskud, som erhververen kan overtage i forbindelse med virksomhedsoverdragelsen.

Maksimeringsreglen medfører således, at der reelt skal betales mere for virksomheden i forbindelse med overdragelsen, men det afspejler, at den latente skatteforpligtelse, der følger med virksomheden, tilsvarende er lavere. Der kan endvidere henvises til SAU L 133 – svar på spm. 8, hvor det er illustreret ved et eksempel.

Det bemærkes, at sælgerfinansiering reelt udgør et udlån fra overdragerens virksomhedsordning. Maksimeringsreglen ændrer ikke på, at det kan ske. Sælgerfinansieringen skal dog overholde kravene i reglerne, og kriterierne for, hvornår sælgerfinansiering kan indgå i sælgerens virksomhedsordning, ændres der ikke på med lovforslaget. Det vil derfor fortsat være en konkret vurdering, hvorvidt dette kan ske.

3. FSR bemærker, at succession kræver overdragelse den 1. januar, og at det i høringsskemaet til lovforslaget er anført, at lovforslaget vil blive justeret, således at overdragelse vil være muligt i løbet af et år, fx i en situation hvor overdragelse sker som følge af sygdom.

Kommentar Det bemærkes hertil, at denne tilkendegivelse alene vedrører den situation, hvor der mellem ægtefæller sker overgang af driften af virksomhed efter kildeskattelovens § 25 A, stk.

1, dvs. i en situation, hvor det løbende over indkomståret skal afgøres, hvilken ægtefælle, der i overvejende grad driver virksomheden.

4. FSR bemærker, at det i høringsskemaet til lovforslaget er tilkendekendegivet, at lovforslaget vil blive justeret for så vidt angår håndteringen af mellemregningskontoen.

Kommentar Det kan bekræftes, at en justering i forhold til mellemregningskontoen vil indgå i et kommende ændringsforslag.

5. Endelig anfører FSR, at lovforslagets virkningstidspunkt den 22. december 2020 forhindrede gennemførelsen af virksomhedsoverdragelser, der var igangsat i kalenderåret 2020 med planlagt underskrift den 1. januar 2021.

Kommentar Det er ikke hensigten at forhindre virksomhedsoverdragelser med planlagt underskrift den 1. januar 2021, men derimod at sikre, at overdragelsen ikke sker med henblik på misbrug af de gældende regler. Skattestyrelsen har således ved en early warning advaret om, at de gældende regler kunne misbruges, således at der var mulighed for i visse situationer at trække midler ud af virksomhedsordningen uden den beskatning, som ellers er tilsigtet ud fra systematikken i ordningen.

Lovforslaget ændrer den fordelingsnøgle, som regulerer, hvordan indestående for konto for opsparet overskud skal fordeles imellem henholdsvis overdrageren og erhververen.

Fordelingsnøglen sikrer, at der er en sammenhæng mellem de aktiver og passiver, som erhververen overtager, og den del af indestående på konto for opsparet overskud, erhververen overtager.

0:000:00