Søren Egge Rasmussen (EL) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Dan Jørgensen, om sikring af, at VE-fællesskaber bliver underlagt rimelige, forholdsmæssige, gennemsigtige og omkostningsrelaterede netgebyrer
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
Helt overordnet er rammerne for tarifering af VE-fællesskaber efter VE II-direktivet indholdsmæssigt sammenfaldende med rammerne for tarifering af borgerenergifællesskaber efter elmarkedsdirektivet, som vi implementerede med L 67 i december 2020. Implementeringen af VE-fællesskaberne indebærer derfor, at VE-fællesskaberne underlægges samme rammer for tarifering som borgerenergifællesskaber.
Tarifering af både VE-fællesskaber og borgerenergifællesskaber er underlagt de almindelige principper for tarifering i EU-reglerne, herunder elmarkedsforordningen, hvorefter tariffer bl.a. skal afspejle omkostningerne, være gennemsigtige og anvendes uden forskelsbehandling.
I bemærkningerne til L 67, der gennemførte elmarkedsdirektivets bestemmelser om borgerenergifælleskaber, fremgår det desuden, at det gøres muligt at tarifere borgerenergifællesskaberne ud fra objektive kriterier, der tager højde for forbrugs- og produktionsenhedernes indbyrdes nærhed til hinanden, herunder tilgodeser borgerKlima-, Energi- og Forsyningsministeriet Holmens Kanal 20 1060 København K T: +45 3392 2800 E: [email protected] www.kefm.dk energifællesskaber, hvis deltagere og kapitalejeres forbrug er beliggende i nærheden af den produktion, der ejes og udvikles af borgerenergifællesskabets deltagere og kapitalejere.
Med L 148 gives samme mulighed for at tarifere VE-fællesskaber ud fra objektive kriterier, der er udtryk for indbyrdes nærhed mellem produktion og forbrug.
I forhold til spørgsmålet om hvem der udarbejder og godkender tarifmodellerne bemærker jeg, at kompetencefordelingen i tarifsystemet er fastsat på baggrund af regler i elmarkedsdirektivets artikel 59, stk. 1, litra a. Herefter er det den regulerende myndighed, der har til opgave at fastsætte eller godkende transmissions- eller distributionstariffer eller deres metoder eller begge dele i overensstemmelse med gennemsigtige kriterier. I Danmark er det Forsyningstilsynet, der er udpeget som den regulerende myndighed.
I Danmark er dette implementeret således, at Energinet udformer metoderne for opgørelse af tariffer på transmissionsniveau, hvorefter denne metode godkendes hos Forsyningstilsynet.
På distributionsniveau er det netvirksomhedernes brancheforening Dansk Energi, der udformer metoderne for opgørelse af tariffer, hvorefter de enkelte netvirksomheder skal have godkendt deres konkrete implementering af disse metoder hos Forsyningstilsynet.
Hverken jeg eller Folketinget kan diktere tarifudformningen eller særlige elementer i tariferingsmodellerne. Dog kan Folketinget inden for rammerne af EU-reglerne godt bestemme hvilke hensyn, der skal inddrages, når metoderne udvikles.