svarer 
Benny Engelbrecht

Transportudvalget spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om kommentar til henvendelse af 1/6-21 fra Stine Linnemann vedrørende Lynetteholm-projektet

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 220, Spørgsmål 189
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/6-21 fra Stine Linnemann vedrørende Lynetteholm-projektet, jf. L 220 - bilag 37?

Svar fra torsdag den 3. juni 2021
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 1/6-21 fra Stine Linnemann vedrørende Lynetteholm-projektet, jf. L 220 - bilag 37?

Svar:

Lynetteholm er en holdbar løsning på håndtering af den overskudsjord, der løbende produceres i en storby som København. Og projektet er en del af løsningen på at klimasikre Danmarks hovedstad mod fremtidens stormfloder og vandstandsstigninger.

Lynetteholm bidrager til at stormflodssikre København fra nord.

På sigt skal der også anlægges en portløsning i Kronløbet, som Københavns Kommune undersøger nærmere, ligesom byen i øvrigt også skal stormflodssikres fra syd. Uden Lynetteholm vil der dog skulle anlægges et højt dige eller lignende fra Refshaleøen og frem til en portløsning ved Kronløbet. Et dige, der er anslået at koste omkring 800 mio. kr. De penge sparer København nu.

Lynetteholm finansieres via indtægter fra modtagelse af overskudsjord fra bygge- og anlægsprojektet i København og omegn.

Budgettet for anlæg af Lynetteholm er på ca. 2,5 mia. kr., og som aftalt skal projektet hvile økonomisk i sig selv.

Alt afhængig af den fremtidige aktivitet i bygge- og anlægssektoren forventes det at tage omkring 30 år at fylde Lynetteholm. Forventningerne til den demografiske udvikling i København og omegn peger på et fortsat højt aktivitetsniveau i hele hovedstaden.

Lynetteholm er en del af en større vision. Lynetteholm giver muligheder og plads til en fortsat udvikling af København. En grøn udvikling på et nyt areal, der ikke tager plads fra den eksisterende by.

Side Som i Nordhavn vil man givetvis kunne begynde at anvende de første arealer på Lynetteholm, mens der fortsat fyldes overskudsjord i længere ude. Den fremtidige anvendelse af Lynetteholm er ikke besluttet endnu, men skal i de kommende år udvikles og aftales nærmere mellem parterne og med inddragelse af borgere og andre interessenter.

Lynetteholm indeholder spændende perspektiver i forhold til en central, stationsnær byudvikling med lavt klimaaftryk og med et nyt rekreativt kystlandskab ud mod Øresund. Arealet vil fx kunne anvendes til flere boliger, herunder almene boliger, der kan bidrage til at dæmpe boligprisudviklingen. Visionen indeholder også en ny metro, en vejforbindelse uden om Københavns indre by, og der skal selvfølgelig også være gode cykelforbindelser til området.
0:000:00