svarer 
Astrid Krag

Social-, Indenrigs- og Børneudvalget spørger social- og ældreministeren, Astrid Krag, om ministeren vil lade demensramte være omfattet af handicapkørselsordningen

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 93, Spørgsmål 4
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil lade demensramte være omfattet af handicapkørselsordningen, således at de demente er berettiget til minimum 104 ture årligt, hvis de visiteres til handicapkørsel?

Svar fra torsdag den 9. juni 2022
Vil ministeren redegøre for, om ministeren vil lade demensramte være omfattet af handicapkørselsordningen, således at de demente er berettiget til minimum 104 ture årligt, hvis de visiteres til handicapkørsel?

Svar:

Jeg har til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Transportministeriet, der har ressortansvaret for ordningen om individuel handicapkørsel. Transportministeriet har oplyst følgende:

”Transportministeriet bemærker, at der i forbindelse med individuel handicapkørsel for borgere med demens kan være en problematik, fordi det er kollektiv transport, der foregår som åben trafik i for eksempel taxi eller liftbil. Det indebærer, at de pågældende borgere kan blive befordret sammen med andre.

Individuel handicapkørsel er, i kraft af at det er kollektiv transport, endvidere generelt ikke begrænset i relation til anvendelsesformål. Individuel handicapkørsel er således ikke afgrænset til alene fritids- og sociale aktiviteter, men kan også bruges til eksempelvis en tur til tandlægen.

Af evalueringen af Sundhedsstyrelsens forsøgsordning med befordring af borgere med demens til fritidsaktiviteter fremgår, at målgruppen bedst kan overskue kørslen, når de er alene i bilen, og der ikke skal køres omveje.

Ud over, at forsøgsordningen har været afgrænset til fritidsture, har kommunerne derfor i vidt omfang bestræbt sig på at tilbyde brugerne solokørsel, og altså ikke, som det er udgangspunktet for den individuelle handicapkørsel, tilrettelagt turene som åben kollektiv transport.

Transportministeriet noterer sig endvidere, at det af evalueringen fremgår, at covid-19 lukningen har begrænset borgernes mulighed for at deltage i fritidsog sociale aktiviteter. Derfor har det ikke være muligt at belyse det fulde potentiale af en transportordning til fritidsaktiviteter for borgere med demens.

I lyset af ovenstående vurderes det ikke på det foreliggende grundlag oplagt at lade individuel handicapkørsel omfatte en landsdækkende transportordning til fritidsaktiviteter for borgere med demens.” 1 Jeg kan henholde mig til Transportministeriets bidrag.
0:000:00