svarer 
Jesper Petersen

Børne- og Undervisningsudvalget spørger uddannelses- og forskningsministeren, Jesper Petersen, om kommentar til henvendelse af 17/5-22 fra Dansk Psykolog Forening om de aktuelle udfordringer omkring hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn der mistrives

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 110, Spørgsmål 1
Vil ministeren kommentere til henvendelse af 17. maj 2022 fra Dansk Psykolog Forening om de aktuelle udfordringer omkring hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn der mistrives, jf. B 110 - bilag 1.

Svar fra tirsdag den 21. juni 2022
Dansk Psykolog Forenings henvendelse er overordnet i tråd med vores drøftelser i forbindelse med førstebehandlingen af beslutningsforslaget B 110 om en psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger. Jeg vil her primært kommentere på de dele af henvendelsen, der berører mit ressortområde.

Dansk Psykolog Forening argumenterer indledningsvist for, hvorfor en ny psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger ikke bør kunne føre til autorisation som psykolog. Jeg er enig i foreningens pointe om, at psykologtitlen er en beskyttet titel, og at det begrænsede overlap mellem lærer- og pædagoguddannelserne og psykologiuddannelsen er et godt argument for, hvorfor en ny uddannelse ikke skal kunne føre til generel autorisation som psykolog.

Jeg mener, at erfarne lærere og pædagoger med den rette videre uddannelse kan bidrage positivt til arbejdet i PPR til gavn for børnene og det arbejde, der sker omkring dem.

Jeg ønsker, at en ny psykologfaglig overbygningsuddannelse skal bidrage til en forbedring af PPR, og at det kan være en spændende vej for lærere og pædagoger til at udnytte deres erfaringer og interesse med fortsat tilknytning til undervisning og pædagogik. I forlængelse heraf har jeg noteret mig, at Dansk Psykolog Forening oplyser i deres henvendelse, at knap 60 pct. af de der gennemførte den tidligere cand.pæd.psych.-uddannelse har søgt væk fra kommunernes pædagogiske-psykologiske rådgivning (PPR) og er blevet privatpraktiserende eller beskæftiger sig med noget helt andet i dag. 21. juni 2022 Uddannelses- og Forskningsministeriet Børsgade 4 Postboks 2135 1015 København K Tel. 3392 9700 www.ufm.dk CVR-nr. 1680 5408 Ref.-nr.

320855 Tværfaglighed i PPR er en stor styrke. Lærere og pædagoger kan i samarbejde med psykologer og andre fagligheder gøre en stor forskel for de børn og deres familier, der kan have brug for støtte. I samarbejdet mellem lærere, pædagoger, psykologer og andre med specialiserede kompetencer i PPR kan der skabes rigtig gode løsninger.

Dansk Psykolog Forenings henvendelse bekræfter mig i, at en eventuel ny psykologfaglig overbygningsuddannelse skal tage højde for alle de ting, der allerede foregår omkring PPR. Derfor skal udviklingen af en eventuel ny overbygningsuddannelse også samtænkes med den kommende kortlægning af PPR på Børne- og Undervisningsministeriets område.
0:000:00