svarer 
Pernille Rosenkrantz-Theil

Hvordan sikrer vi en hurtigere og mere smidig hjælp til børn, der mistrives?

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

B 110, Spørgsmål 2

Vil ministrene kommentere oplæg fra Dansk Psykolog Forenings foretræde om de aktuelle udfordringer omkring hvordan vi sikrer en mere hurtig og smidig hjælp til børn der mistrives, jf. B 110 - bilag 2.

Svar fra tirsdag den 21. juni 2022
Nej, en overbygning skal ikke give autorisation som psykolog

Jeg mener ikke, at en eventuel ny overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger skal kunne give adgang til generel autorisation som psykolog, jf. også besvarelsen af spm. 1. Det kom også til udtryk under førstebehandlingen af beslutningsforslaget B 110. Det følgende svar er koordineret med børne- og undervisningsministeren.

Tværfagligheden i kommunernes pædagogiske-psykologiske rådgivning (PPR) er en stor styrke, men flere undersøgelser og senest evalueringen af inklusion og specialpædagogisk bistand fra 2022 viser, at der er udfordringer i forhold til PPR´s kompetencer og rolle som ressourcepersoner i forhold til at styrke almenundervisningen og skolens fællesskab for elever i vanskelige læringssituationer. Det peger på behovet for at styrke mulighederne for en ny psykologfaglig overbygningsuddannelse til lærere og pædagoger.

Der er bl.a. på den baggrund igangsat en kortlægning af mulige udfordringer i PPR, herunder f.eks. fastholdelsesproblemer, områder med lange ventetider og muligheden for bedre videreuddannelsesmuligheder inden for pædagogisk psykologi. Evalueringen, der er aftalt i finanslovsaftalen for 2022, forventes færdig ved udgangen af 2022.

0:000:00