Victoria Velásquez
 svarer 
Ane Halsboe-Jørgensen

Victoria Velasquez (EL) spørger beskæftigelsesministeren, Ane Halsboe-Jørgensen, om baggrunden for at benytte tal for aktivitet på erhvervsuddannelserne i udarbejdelsen af positivlisten og ikke tal for stillingsbetegnelser med mangel på arbejdskraft

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 128, Spørgsmål 11
Vil ministeren redegøre for baggrunden for at benytte tal for aktivitet på erhvervsuddannelserne i udarbejdelsen af positivlisten og ikke tal for stillingsbetegnelser med mangel på arbejdskraft?

Svar fra mandag den 22. maj 2023
”Vil ministeren redegøre for baggrunden for at benytte tal for aktivitet på erhvervsuddannelserne i udarbejdelsen af positivlisten og ikke tal for stillingsbetegnelser med mangel på arbejdskraft?” Svar:

Ordningen med uddannelsesløft på 110 pct. gør det mere attraktivt for ledige at gå fra ufaglært til faglært, hvorfor jeg også mener, at ordningens intention er den rette.

Det er vigtigt, at der er gode muligheder for, at gå fra ufaglært til faglært. Når det er sagt, kræver ordningen finansiering, og når man baserer positivlisten på uddannelsesaktivitet sker det ud fra et hensyn til at finde en fornuftig balance for udgifterne til ordningen, som øges desto større positivlisten er.

Positivlistens uddannelser baserer sig dog stadig på områder, hvor der er mangel på arbejdskraft. I udarbejdelsen skeles der til stillingsbetegnelser, og det sker ligeledes med inddragelse af arbejdsmarkeds parter. Der er blot et loft for, hvor meget uddannelsesaktivitet, der kan fremgå af positivlisten.

Jeg vil gerne fremhæve, at vi med dette lovforslag, sammenlignet med den oprindelige positivliste på 23 pct. af uddannelsesaktiviteten, faktisk vælger at udvide positivlisten, når vi lægger op til en positivliste på 33 pct. af uddannelsesaktiviteten, hvor der er et bred udvalg af uddannelser.
0:000:00