Debat

Advokatrådet: Husk retssikkerheden, når børn bliver tvangsfjernet

DEBAT: Som væbnere for både forældres og børns retssikkerhed i sager om anbringelser, vil vi gerne appellere til, at myndighederne for det første oplyser sagerne ordentligt og i tide gør alt, hvad de kan for at sikre en nødvendig grad af forebyggelse og støtte til både børn og voksne, skriver Karen Wung-Sung.

Der er nødt til at være objektive kriterier indbygget i Barnets Lov, så en anbringelse ikke afhænger alene af sagsbehandlerens subjektive vurdering, mener Advokatrådet. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)
Der er nødt til at være objektive kriterier indbygget i Barnets Lov, så en anbringelse ikke afhænger alene af sagsbehandlerens subjektive vurdering, mener Advokatrådet. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix)
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Der er flere gode tiltag i regeringens udspil Børnene Først, for eksempel bedre uddannelse af sagsbehandlere og ensrettet vejledning til kommunerne, for der er alt for stor forskel på kvaliteten af sagsbehandlingen, som det er i dag.

Som retssikkerhedens væbnere sætter vi spørgsmålstegn ved den del, der handler om tvangsfjernelser. For hvordan sikrer vi, at de udsatte børn, det handler om, vil få et bedre børneliv ved at blive fjernet fra deres forældre og sendt til en plejefamilie eller et opholdssted? 

Hvordan sikrer vi, at kommunerne træder til i tide med støttende tiltag til udsatte familier, inden en anbringelse bliver nødvendig?

Som vi ser det, er der desværre lang vej til, at det, der ser smukt ud på papiret også vil materialisere sig til en smuk virkelighed. 

Der ligger et kæmpe stykke arbejde forude, hvis den ambitiøse reform også skal bevæge sig fra tanke til lov og til konkret handling i kommunerne, uden at nogen kommer i en retssikkerhedsmæssig klemme.

Hurtig reaktion er ikke altid det rigtige
Som familieretsadvokat oplever jeg jævnligt, at sager ikke bliver behandlet efter bogen. 

Jeg ser både sager, hvor kommunerne går for sent i gang, og sager hvor kommunerne foretager alt for drastiske tiltag. Der er simpelthen for stor spredning i praksis.

I mange tilfælde handler kommunen alt for sent og får ikke tilbudt tilstrækkelig med forebyggende foranstaltninger i de meget sårbare familier, det handler om. 

{{quote:ID:POSITION}}

Vi taler her om sager, hvor der hverken er vold, overgreb, misbrug eller vanrøgt inde i billedet. Det kan være ressourcesvage familier, hvor både mor og far er kærlige forældre med både hus og arbejde, men hvor de af forskellige årsager ikke formår at få deres barn i skole eller lære barnet at begå sig eller få styr på hygiejnen.

I den type sager er det vigtigt, at kommunen sætter tidligt ind med støtte til familien. Hvis det sker i opløbet, når en familie er i underskud, vil en tvangsfjernelse formentlig kunne undgås. Det er vigtigt at huske, at børn er langt mere tilknyttet til deres familie, end man tror, og der er sager, hvor det kun gør ondt værre at fjerne et barn fra sin familie.

Når der er tale om vold, overgreb eller vanrøgt, er en plejefamilie oftest den rigtige løsning, og så skal kommunen selvfølgelig gribe hurtigt ind. Men en hurtig reaktion er ikke altid lig med et bedre børneliv.

Øget tilsyn med plejefamilier og bosteder
Som advokater ser vi mange sager, hvor børn som udgangspunkt helst vil være hos deres biologiske forældre og ikke ønsker at være hos en plejefamilie. 

Vi har også sager, hvor plejefamilier heller ikke magter forældreevnen til fulde og det ansvar, der følger med ved at åbne sit hjem for et udsat barn. Det er desværre ikke alle plejefamilier, der er ressourcestærke nok til at give de børn et bedre liv eller til at inkludere barnet i familien for livet ved for eksempel at tilbyde adoption. 

Vi skal huske, at det at være plejefamilie er også et arbejde, hvor der følger en indkomst med. Den ophører ved adoption, og hvor mange vil så træde til?

Når et barn havner på et bosted, ser vi også alt for mange ulykkelige eksempler på, at børn der ikke tidligere har været rodet ind i misbrug eller kriminalitet alligevel ender der, fordi de bliver påvirket af deres bofæller. Uanset om disse børn bliver fjernet fra hjemmet eller ej, så ender deres ulykkelige barndom også i mange tilfælde med et ulykkeligt voksenliv.

Vi mener, at der skal føres øget tilsyn med plejefamilier og bosteder, og at barnet ikke blot skal høres og inddrages under anbringelsen men også følges og høres fremadrettet.

Lige nu er udspillet til forhandling i Folketinget. I Advokatrådet ser vi frem til et konkret lovforslag, og når det kommer, vil vi granske paragrafferne nøje for at vurdere om sagsbehandlingen bliver bedre, og at retssikkerheden for familierne ikke bliver forringet.

{{toplink:204446)}}

Ingen vej udenom retsikkerheden
For vi kommer ikke udenom også at tage diskussionen om forældrenes retssikkerhed og retten til at have en familie.

For hvor går grænserne reelt for, hvornår forældreevnen er for dårlig til, at man må have sit barn boende hjemme? Og hvor slemt skal det være for, at man som forældre slet ikke har adgang til at se sit barn, og at det kan blive bortadopteret allerede før fødslen?

Der er nødt til at være nogle klare objektive kriterier indbygget i loven, så en anbringelse ikke afhænger alene af sagsbehandlerens subjektive vurdering. 

Og der er nødt til at være konkrete anvisninger for støtteforanstaltninger på forskellige stadier af definerede omsorgssvigt. Det er for eksempel ikke nok, at en sagsbehandler skriver i sin handleplan: "omsorgen skal forbedres,"  ellers så falder hammeren. Der må være en klar angivelse af hvordan.

Som væbnere for både forældres og børns retssikkerhed i sager om anbringelser, vil vi fra Advokatrådet gerne appellere til, at myndighederne for det første oplyser sagerne ordentligt og i tide gør alt, hvad de kan for at sikre en nødvendig grad af forebyggelse og støtte til både børn og voksne. 

At man har prøvet alle muligheder, inden man vælger det mest indgribende: at fjerne barnet fra sine forældre. Samt at når man vælger en anbringelse i et andet hjem, også sørger for at sikre, at det er et bedre hjem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Karen Wung-Sung

Medlem, Advokatrådet, familieretsadvokat, Managing Partner, Advodan
Bankuddannet, Danske Bank, cand. jur.

0:000:00