Debat

Forstander: Konsekvens er blevet et ulovligt indgreb mod unge mennesker

DEBAT: Loven bremser fagfolk og institutioner i at udføre konsekvens over for unge mennesker, skriver forstander Michael Angelo. Men kriminelle unge er nødt til at mærke konsekvenserne af deres handlinger, hvis indsatsen skal virke.

Børne- og socialminister Mai Mercado (K) og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) præsenterer regeringens nye udspil mod ungdomskriminalitet.
Børne- og socialminister Mai Mercado (K) og justitsminister Søren Pape Poulsen (K) præsenterer regeringens nye udspil mod ungdomskriminalitet.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Michael Angelo
Forstander, Opholdsstedet No Name

Jeg hilser regeringens udspil om et forbedringsforløb for unge velkommen. Alle er enige om, at en tidlig indsats er vejen frem, og at det ikke er optimalt at lukke unge inde bag et hegn.

Jeg ønsker, at regeringen vil tage de socialpædagogiske opholdssteder med i deres betragtning, idet vi sagtens kan løse opgaven, hvis bare I giver os lov.

Vi om nogen har råbt op om mere konsekvens i det sociale system, men er hver gang blevet bremset af diverse fortolkninger om selvbestemmelsesretten. Læringen hos unge forsvinder, hvis ikke samfundets institutioner må udføre konsekvenserne. Vores love er godt og grundigt i gang med at fratage udsatte unge muligheden for at blive en deltagende samfundsborger.

Fakta
Deltag i debatten!
Skriv til [email protected]

Man fratager de unge deres muligheder for at se konsekvenserne af deres handlinger, fordi konsekvenspædagogikken har fået en grim lyd i moderne ører.

Michael Angelo
Forstander

Jeg har været i dette "game" i over 15 år og oplever, at samfundets instanser har lagt alt ansvar over på de udsatte unge. Alle ved, at det er omsorgssvigt. Jeg har siddet i utallige møder med socialrådgivere, SSP, politi, tilsyn, støtteteams og så videre. Alle ved, hvad der skal til, men vi må ikke handle ud fra sund fornuft.

Vi har ikke brug for flere midler. Vi har brug for mere hjemmel i forhold til at yde omsorg, så vi kan bremse den unge, før han laver uhensigtsmæssige handlinger.

Læringen hos unge forsvinder, hvis ikke samfundets institutioner må udføre konsekvenserne. Vores love er godt og grundigt i gang med at fratage udsatte unge muligheden for at blive en deltagende samfundsborger.

Michael Angelo
Forstander

Alle handlinger har konsekvenser
Den pædagogiske indgangsvinkel til udsatte unge i dag er blevet motivation, som er styret af den unges individuelle selv- og medbestemmelse. Dette indebærer, at man på opholdssteder og institutioner ikke kan forlange noget af unge mennesker. De unge har ret til at frasige sig pligter, skoleundervisning, ikke stå op om morgenen, ikke efterleve regler omkring hash/stoffer eller stikke af.

Vi kan ikke sige "du SKAL". Det vil være et ulovligt indgreb. Dermed fratager man unge deres muligheder for at se konsekvenserne af deres handlinger, fordi konsekvenspædagogikken har fået en grim lyd i moderne ører. Men der er ikke tale om straf, som mange både unge og fagfolk ser det. Der er tale om godt gammeldags læring (fornuft).

Modtager den unge en dom, er det konsekvensen af dennes handlinger, og afsones dommen på åbent opholdssted, følger der en socialpædagogisk behandling med, men hvis den unge selv skal styre sin behandling gennem med- og selvbestemmelsesretten, er det en dårlig konsekvens. Disse rettigheder skal den unge først kunne få lov at bringe i spil, når den unge har lært, at alle handlinger har konsekvenser. Først der vil den unges indre styring komme til udtryk.

Udsatte unge kan ikke kun flyttes ved motivation. Det kræver, at de kommer fra en opvækst, hvor de acceptable værdier, som samfundet ønsker, er inkorporeret i den unges rygrad. For at resultatet skal kunne lykkes med udsatte unge, skal de indgå i en mere konsekvent oplæring, hvor der ikke hersker tvivl om resultatet af den unges handlinger.

Fællesskabet i højsædet
Vores samfund er bygget op på, at individet skal være deltagende i fællesskabet og skal yde for at kunne nyde. Som det er nu, i det pædagogiske felt, med de forskellige lovgivninger, uddannes individet til kun at nyde af samfundet og ikke deltage og yde til selv samme.

Regeringen bør kigge på hele samfundsideologien. Fællesskabet i højsædet med dets normer og regler frem for individets behov. En ung, som har været igennem hele systemet i sin ungdom, og som har haft alle mulige fagfolk ind over sig, bør ikke først mærke konsekvenserne som voksen ved ikke at være en del af samfundet på en god måde. Det er rystende, at vi som samfund tillader det og ikke stopper det tidligere.

Jeg håber på, at med den politiske vilje, der rent faktisk er, kan udfordringerne løses.

Handling slår alt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00