Debat

KL: Lad os investere tidligt frem for at lappe senere

DEBAT: Stort set alle børn går i dagtilbud. Kommunerne har derfor en unik mulighed for at investere i børns fremtid. Men muligheden bliver desværre ikke udnyttet godt nok, skriver Anna Mee Allerslev, formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg.

Hvis vi for alvor vil rykke noget for fremtidens generationer, skal vi sætte ind langt tidligere – allerede i vores dagtilbud, skriver Anna Mee Allerslev (R). 
Hvis vi for alvor vil rykke noget for fremtidens generationer, skal vi sætte ind langt tidligere – allerede i vores dagtilbud, skriver Anna Mee Allerslev (R). Foto: Pressefoto
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af Anna Mee Allerslev (R)
Formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg

Danmark kommer i fremtiden til at mangle faglært arbejdskraft. Alt for mange unge gennemfører ikke en ungdomsuddannelse. Det er en alvorlig sag.

Derfor skal vi sikre, at de forberedende uddannelsestilbud for de unge, som ikke er parate til at gå den direkte vej fra grundskolen til en ungdomsuddannelse eller job, bliver mere overskuelige og har markant bedre effekt. Og vi skal gøre en stor indsats for, at flere vælger en erhvervsuddannelse. Ikke kun fordi vi mangler faglært arbejdskraft. Men også fordi mange unge rent faktisk ville være glade for den vej, hvis de kendte det rigtige indhold og de mange muligheder, de får med en erhvervsuddannelse.

Sæt tidligt ind
Desværre er det ofte for sent, når de unge er blevet skoletrætte eller har valgt forkert. Hvis vi for alvor vil rykke noget for fremtidens generationer, skal vi sætte ind langt tidligere – allerede i vores dagtilbud.

Fakta
Deltag i debatten!
Send dit indlæg til [email protected]

Stort set alle børn i Danmark går i dag i dagtilbud. I kommunerne har vi derfor en unik mulighed for at investere i vores børns fremtid. Men selvom vi har fantastiske dagtilbud mange steder, og selvom vi har nogle af verdens bedst uddannede pædagoger, udnytter vi ikke denne mulighed godt nok i dag alle steder.

Undersøgelser viser, at der er op til to års forskel på børns kompetencer, når de starter i skole. Det skyldes selvfølgelig primært børnenes baggrund, men med de mange kompetencer, vi har i dagtilbuddene, skal vi lykkes med at skabe chancelighed for vores børn. Vi skal bryde den negative sociale arv.

Med de mange kompetencer, vi har i dagtilbuddene, skal vi lykkes med at skabe chancelighed for vores børn. Vi skal bryde den negative sociale arv.

Anna Mee Allerslev (R)
Formand for KL’s Børne- og Kulturudvalg

Derfor vil vi diskutere tidlig indsats og sætte kvalitet i dagtilbud på dagsorden i alle kommuner. Vi har efterhånden god evidens og viden på området. Både om trivsel, inklusion og faglig udvikling. Den viden forpligter. I kommunerne er vi klar til at være ambitiøse. Vi vil gøre det endnu bedre i dag end i morgen. Og markant bedre i fremtiden.

Fælles retning for dagtilbud 
Derfor er vi glade for,  at regeringen er på vej med et børneudspil, som sætter fokus på at udvikle kvaliteten på dagtilbudsområdet. Udvikling af kvalitet er som sagt ikke en ny dagsorden i kommunerne. Men der er behov for, at vi sammen tager de næste skridt. Derfor præsenterede KL for nyligt et dagtilbudsudspil med en række klare anbefalinger til såvel regeringen som kommunerne. Vi håber meget, at Folketingets partier og vores nye børne- og socialminister lytter med.

I udspillet foreslår vi blandt andet, at der sættes en landsdækkende fælles retning for, hvad vi skal med vores dagtilbud. KL’s udspil opstiller syv perspektiver på kvalitet, som angiver retningen. Forældresamarbejde, børns læring, faglig ledelse, social mobilitet, digitale redskaber, gode rammer og organisering samt sammenhængende læringsforløb er vigtige perspektiver på kvalitetsudvikling, som parterne meget langt hen ad vejen er enige om. Det er perspektiver, der ligger i god tråd med masteren for den nye læreplan, som er udarbejdet af en ministeriel arbejdsgruppe bestående af praktikere, videnspersoner og interessenter, herunder KL.

I vores udspil peger vi også på en række områder, hvor staten er nødt til at sætte ind, så alle børn bliver sikret de mest optimale betingelser for at komme godt på vej i livet. Det er statens opgave at sikre kommunerne de optimale rammer for at drive dagtilbuddene. Det kræver blandt andet regelforenklinger til gavn for samarbejde, organiseringer og lokale løsninger. Derudover skal grunduddannelsen af pædagoger være tidssvarende og relevant i forhold til de udfordringer, vores dygtige fagprofessionelle står med. Ligeledes skal staten sikre, at viden fra forskning gøres tilgængelig, er anvendelig og understøtter praksisfeltet.

Brug pengene på praksisnær kompetence
Der er allerede afsat 580 millioner kroner over de næste fire år via finansloven til at udvikle de danske dagtilbud. Vi anbefaler, at midlerne bruges til praksisnær kompetenceudvikling af de professionelle, da forskning peger på, at praksisnær kompetenceudvikling er effektiv, især når det handler om forbedringer af praksis til fordel for børns læring og særlige tiltag, der styrker social mobilitet.

Der er med andre ord nok at tage fat på. Vi ser frem til at gå i dialog med regeringen og de faglige folk om, hvordan vi får skabt en fælles retning, som alle vi aktører på området kan tage ansvaret for, og som dermed overflødiggør udviklingen af andre mere bureaukratiske mål på nationalt og kommunalt niveau. Men i KL sidder vi ikke på hænderne, mens vi venter på regeringens udspil. Vi igangsætter en række initiativer, der kan understøtte kommunerne og de fagprofessionelle i at udvikle gode læringsmiljøer, en styrket evalueringskultur og dygtig faglig ledelse.

Vi skal have god kvalitet i alle dagtilbud – for børnenes skyld. God kvalitet i dagtilbud er en kommunal opgave – og et kommunalt ansvar. Og vi er parate til at løfte med.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Anna Mee Allerslev

Fhv. beskæftigelses- og integrationsborgmester (R), Københavns Kommune
ba.scient.pol. (Københavns Uni. 2005), cand.jur. (Københavns Uni. 2016)

0:000:00