Vismænd vil tillade større underskud på de offentlige budgetter

BUDGETLOV: Det Økonomiske Råd anbefaler i en ny rapport justeringer af budgetloven. Både rød og blå økonom vil gå længere.

Det Økonomiske Råds formandsskab anbefaler at gøre budgetloven en smule mere fleksibel.
Det Økonomiske Råds formandsskab anbefaler at gøre budgetloven en smule mere fleksibel.Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Kim Rosenkilde

Finansministeriets yndlingslov, budgetloven, sætter for rigide rammer ned over styringen af den offentlige økonomi.

Det vurderer Det Økonomiske Råds formandskab, der i en ny rapport anbefaler at lempe grænsen for, hvor stort et finanspolitisk overtræk regeringen og Folketingets politikere skal have lov at bygge ind i den økonomiske politik.

Konkret anbefaler rådet, at det i enkelte år skal være muligt at fravige budgetlovens nuværende årlige underskudsgrænse på 0,5 procent af BNP. Ikke mindst set i lyset af, at EU nu tillader et årligt underskud på 1 procent af BNP.

Dokumentation

Budgetlov og underskudsgrænse

Ifølge budgetlovens formålsparagraf har loven til formål at sikre balance eller overskud på de offentlige finanser og en hensigtsmæssig udgiftsstyring.

De strukturelle underskud på de offentlige finanser må maksimalt udgøre 0,5 pct. af BNP. Denne grænse skal overholdes ved fremsættelsen af finanslovsforslaget.

Der vedtages 4-årige udgiftslofter for stat, kommuner og regioner, hvor budgetloven omfatter regler for fastsættelse, justeringer og afgrænsning af lofterne.

Budgetloven omfatter regler, der skal sikre overholdelse af de statslige budgetter. I kommuner og regioner indebærer sanktioner, at der er økonomisk straf ved overskridelser af budgetter.

Budgetloven trådte i kraft i 2014, og Folketinget har besluttet, at budgetloven skal evalueres og revideres i folketingsåret 2019/2020.

Budegtloven implementerer EU's finanspagt i Danmark. Danmark tiltrådte finanspagten i 2012.

I finanspagten gælder det, at deltagerlandene maksimalt må have et underskud på 0,5 pct. af BNP.

Dog må underskuddet være op til 1,0 pct. af BNP, hvis ØMU-gælden er væsentligt under 60 pct. af BNP, og risiciene med hensyn til de offentlige finansers holdbarhed på langt sigt er lave.

Danmark havde i 2018 en ØMUgæld på 34 pct. af BNP og holdbare offentlige finanser.

Kilde: Det Økonomiske Råd, efterår 2019


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00