EU-parlamentarikere strides om medicinreklamer

MEDICIN: Socialdemokraterne er enige i blandt andet Lægeforeningens og Danske Patienters kritik af EU-forslag om øget mulighed for markedsføring af medicin. Venstre er begejstret for forslaget.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft

I en globaliseret verden, hvor patienterne bruger internettet til at skaffe sig lægemidler og viden om sygdomme, er det vigtigt, at man øger medicinalvirksomhedernes mulighed for at informere om deres produkter.

Niels Busk (V)
MEP

En automatreaktion. Sådan karakteriserer medlem af Europa-Parlamentet Niels Busk (V) den kritik, som seks betydende patientforeninger og faglige organisationer retter mod EU-Kommissionens direktivforslag på medicinområdet. 

Et forslag, som under visse betingelser øger medicinproducenternes mulighed for at informere eller reklamere for receptpligtig medicin over for borgerne.

Kritikerne består af Danske Patienter, Forbrugerrådet, Lægeforeningen, Apotekerforeningen, Farmakonomforeningen og Danske Handicaporganisationer.

Dokumentation

Det skriver kritikerne om direktivforslaget 

Konsekvenser af Kommissionens forslag kan blive:

  • Større uigennemsigtighed for forbrugerne
  • Mindre fokus på forebyggelse frem for behandling af sygdomme
  • Øget risiko for overforbrug af medicin og dermed for flere og unødige bivirkninger
  • Øget ikke fagligt begrundet medicinforbrug og dermed øgede omkostninger til medicintilskud
  • Øgede omkostninger til lægekonsultationer
  • Øgede omkostninger til uvildig rådgivning og information fra sundhedspersoner, der skal rette misforståelser om lægemidlets virkning m.v.
  • Øgede administrations- og kontrolomkostninger for medlemsstaterne

Kritikerne vurderer, at forslaget betyder:

  • Lægemiddelproducenterne kan deltage i kampagner i folkesundhedens interesse, som i forvejen er godkendt af medlemsstaternes kompetente myndighed. Det er ikke klart, hvad sådanne kampagner må indeholde af information til patienterne.
  • Lægemidlets produktresume, etikettering og indlægsseddel og den offentlige version af evalueringsrapporten kan blive præsenteret på anden måde, men må ikke gå ud over indholdet heri. Det giver uklarhed i forhold til reklamebegrebet.
  • Lægemiddelproducenterne vil videre kunne informere patienterne om videnskabelige ikke-interventionsundersøgelser eller ledsageforanstaltninger til forebyggelse og medicinsk behandling eller information, som præsenterer lægemidlet i sammenhæng med den lidelse, der skal forebygges eller behandles.

0:000:00