Kommuner og regioner må selv løse problemer med for få ledere

UDSPIL: Regeringen erkender, at mange offentlige ledere har for mange medarbejdere under sig til at løfte ledelsesopgaven tilstrækkeligt godt. Men det må den lokale og regionale topledelse selv finde løsninger på.

Regeringen erkender, at der er for få offentlige ledere, men havde ingen penge med til at ansætte flere, da man onsdag præsenterede sit nye ledelsesudspil. 
Regeringen erkender, at der er for få offentlige ledere, men havde ingen penge med til at ansætte flere, da man onsdag præsenterede sit nye ledelsesudspil. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Kim RosenkildeSine Riis Lund

Over 10.000 offentlige ledere har direkte ansvar for mere end 27 medarbejdere. Nogle endda for over 100 medarbejdere.

Det kan i mange tilfælde være langt mere, end en enkelt leder kan klare, og derfor skal der ses på, om det såkaldte ledelsesspænd nogle steder er blevet for stort, og om det kan være nødvendigt at ansætte flere ledere.

Sådan lød en af anbefalingerne i en rapport fra i sommer fra regeringens såkaldte Ledelseskommission, som regeringen med sit nye udspil for bedre offentlig ledelse følger op på.

Dokumentation

REGERINGEN OM STORT LEDELSESSPÆND

Ledelseskommissionens undersøgelse viser, at en fjerdedel af alle ledere – svarende til over 10.000 ledere – hver har personaleansvar for 27 medarbejdere eller flere. Nogle ledere har sågar over 100 medarbejdere under sig.

Det er centralt, at balancen mellem antallet af ledere og antallet af medarbejdere er tilpasset den enkelte arbejdsplads, så der er de rette rammer for at motivere, lede og sætte retning for medarbejderne. For store ledelsesspænd kan udgøre en barriere for god ledelse, mens for mange ledelseslag og komplekse matrixorganisationer omvendt kan virke demotiverende.

Regeringen mener ikke, at der er ét rigtigt svar på, hvor stort ledelsesspændet må være. Medarbejderne, opgaverne og prioriteterne varierer på tværs, og det vil derfor ikke være meningsfuldt at fastsætte et tal, der vil passe alle steder i den offentlige sektor. Hertil er den for kompleks.

Vi opfordrer de offentlige topledere til at vurdere, om ledelsesspændet er for stort, og om deres organisation kan organiseres bedre for at understøtte god ledelse og en høj kvalitet i opgaveløsningen.

Læs hele regeringens udspil.

LEDELSESKOMMISSION OM LEDELSESSPÆND

Ledelseskommissionens spørgeskemaundersøgelse viser, at ledelsesspændet varierer med meget store forskelle på de offentlige arbejdspladser. De største ledelsesspænd – og de største variationer – ses på ældre-, grundskole-, sundheds- og psykiatriområderne. De mindste spænd ses i staten, hvor der også er de mindste variationer.

Nogle ledere har direkte ansvar for over 100 medarbejdere. En fjerdedel af alle ledere – svarende til over 10.000 offentlige ledere – er direkte ledere for over 27 medarbejdere.

I Ledelseskommissionens spørgeskemaundersøgelse angiver flere ledere med store ledelsesspænd, at de bruger mere tid på driftsledelse, end de opfatter som ideelt, og leder mindre udad og opad end ledere med små ledelsesspænd.

Der er ikke ét rigtigt svar på, hvor stort ledelsesspændet skal være. Det afhænger af opgaven, af medarbejderne og af organisationens prioriteter. Men mange steder er ledelsesspændet for stort. Her er det nødvendigt at ansætte flere ledere.

Flere ledere behøver ikke betyde, at man putter et ekstra ledelseslag ind i organisationen og dermed laver et mere stejlt hierarki. Der er mange måder at organisere ledelsen på;
flere steder arbejder man fx succesfuldt med ledelsesteams, hvor flere sideordnede ledere på forskellig vis deler ledelsesansvaret for en medarbejdergruppe.

Læs hele Ledelseskommissionens rapport.


Altinget logoSundhed
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget sundhed kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
0:000:00