Regioner får støtte til byggeprojekter med private aktører
KORT NYT: Regionerne får dispensation for 400 millioner kroner til fire byggeprojekter med en privat aktør. Der skal flere offentlige-private partnerskaber (OPP) ind i offentlige byggeprojekter, lyder det fra regeringen.
Franka Lykke Vedel Kessing
Universitetspraktikant400 millioner kroner. Det er, hvad fire regioner kan forvente at få andel i fra puljen til offentlige-private partnerskaber (OPP) i 2016.
Baggrund
Når regioner hyrer en privat leverandør til fx at bygge et nyt sygehus eller et renseanlæg, skal de ifølge reglerne deponere et beløb svarende til anlægsudgiften. Det sker for at sikre, at en region behandles på samme måde, uanset om den lejer sig ind i bygningen eller selv opfører eller køber bygningen. Det er disse regler, som regionerne helt eller delvist dispenseres fra med OPP-puljen.Skal en region have dispensation fra OPP-puljen til et konkret projekt, forudsætter det privat finansiering og ejerskab i anlægs- og driftsfasen samt en længerevarende kontrakt om drift og vedligeholdelse med den private aktør.
Helt konkret drejer det sig om Region Nordjylland, Region Midtjylland, Region Syddanmark og Region Sjælland, der altså nu får del i den såkaldte OPP-pulje.
Regionerne får støtte til hver deres byggeprojekt og mulighed for at ansætte private aktører til projektet. Støtten betyder, at regionerne kan arbejde videre med deres OPP-projekter uden at skulle deponere hele anlægsudgiften, hvilket reglerne ellers foreskriver.
Tabel 1: Fordeling af OPP-puljen for 2016
Region | Projekt | Dispensation i mio. kr. |
Region Nordjylland | Etablering af et selvstændigt renseanlæg i forbindelse med Nyt Aalborg Universitetshospital | 25,8 |
Region Midtjylland | Etablering af et nyt psykiatrisk center ved Det Nye Universitetshospital i Aarhus | 163,2 |
Region Syddanmark | Etablering af en ny psykiatrisk afdeling i Vejle | 170,2 |
Region Sjælland | Udvidelse og modernisering af Slagelse Sygehus (Fase-2-huset) | 40,8 |
I alt | 400 |
Kilde: Social- og Indenrigsministeriet