Tænketank bag alternativt sundhedsudspil: Regeringens visioner er ikke dristige nok

DIGITAL SUNDHED: En reform af sundhedsvæsenet skal være radikal og omfavne kunstig intelligens, hvis den for alvor skal flytte samfundet. Det er essensen af Siri-kommissionens sundhedspolitiske anbefalinger, som fredag præsenteres på Christiansborg.

Foto: /ritzau/Jens Dresling
Klaus Ulrik Mortensen

Det er højsæson for digitale sundhedspolitiske udspil.

Mandag gav regeringen sammen med KL og Danske Regioner sit bud på, hvordan en digital reform af sundhedsvæsenet kan skrues sammen.

En reform, som ved hjælp af digitalt understøttet forebyggelse skal holde borgerne raske og derfor væk fra hospitalerne. Og skulle de alligevel blive ramt af sygdom, skal en palette af apps, telemedicin og andre former for velfærdsteknologi minimere udgiftspresset på sundhedssektoren.

Radikal forandring af sundhedssektoren
Nu melder Radikale og Ingeniørforeningen sig så på banen med et udspil, som skal sikre, at danske patienter får maksimalt udbytte af den fagre nye teknologiske verden.

En ting er at konsolidere de eksisterende løsninger digitalt. Det er desværre det, regeringen gør. Hvis vi for alvor skal flytte sundhedsvæsenet, skal vi også turde tænke løsninger, som ikke er i tråd med de løsninger, som vi kender i dag.

Henning Langberg
Direktør, Copenhagen Healthtech Cluster

Mange af tankerne er de samme, som regeringen netop har gjort sig. Men på nogle områder såsom sundhedsdata og brug af kunstig intelligens går Radikale og Ingeniørforeningen skridtet videre.

Formel afsender af udspillet er Siri-kommissionen. En tænketank, som de to aktører nedsatte tilbage i efteråret 2016, og som inkluderer en række fremtrædende personer fra det offentlige og private Danmark.

“Danmark har ikke en samlet strategi for, hvordan sundhedssektoren skal forholde sig til ny teknologi. Derfor er der meget spredt fægtning og manglende prioriteringer,” siger formand for Siri-kommissionen Ida Auken (R).

Fire ønsker til fremtiden
Fredag formiddag præsenterer hun sammen med Thomas Damkjær Petersen og en række øvrige medlemmer kommissionens anbefalinger i Fællessalen på Christiansborg. Et sæt anbefalinger, som kan koges ned til fire ønsker:

  • Regeringen udvikler en national strategi for et sammenhængende system af digitale løsninger til at sikre bedre sundhed for alle. Et system, der samler erfaringer fra eksisterende projekter og giver et samlet bud på, hvordan regioner, kommuner og relevante ministerier kan sikre, at Danmark bliver et testområde for nye sundhedsteknologiske løsninger.
  • Regeringen opretter en central enhed, der kan sikre en samlet og sikker adgang til private og offentlige sundhedsdatabaser til gavn for både borgere, forskere, sundhedssektoren og virksomheder. Det kunne for eksempel være hos Sundhedsdatastyrelsen ud fra et klart mandat.
  • Sundhedsministeriet foranlediger, at digitale hjælpemidler som apps og wearables bliver en del af både forebyggelse og behandling. Der skal stilles krav til kvaliteten af apps i ”App-oteket”. Man skal kunne få tilskud til digitale løsninger, og indsatsen skal være med til at sikre mindre ulighed i danskernes sundhed.
  • Regeringen, kommunerne og regionerne sætter fokus på, at implementering af teknologi sker ud fra, hvilke behov vi ønsker teknologi skal hjælpe os med at løse og hvilke nye kompetencer, det kræver.

Læs mere om anbefalingerne i boks til højre for artiklen.

Regeringen går ikke langt nok
Og med en sektor, som i øjeblikket omfavner 164 forskellige sundhedsdatabaser, er det nødvendigt med en ny struktur, hvis patientdataen fremover skal være i sikre hænder.

“Borgerne har en grundlæggende tillid til systemet. Og det skal vi udnytte, så den offentlige sektor ikke bare cuttes ud af loopet, som vi er på vej til at se det andre steder. Apple, Google og Facebook er i flere lande på vej til at overtage rollen som læge, og den udvikling skal vi i Danmark forsøge at undgå ved at bevare en sundhedssektor, som kan hjælpe borgerne med at skille skæg fra snot,” forklarer Ida Auken.

Når man læser mandagens udspil fra regeringen, ser det ud til, at der allerede arbejdes på opgaven. Hvad kan jeres anbefalinger bidrage med?

“Regeringen ønsker, at digitalisering skal drive udviklingen af sundhedsvæsenet. Vi vil gå den anden vej. Vi starter med at spørge, hvilken forandringer der er brug for, og derefter kigger vi på, hvilke løsninger der understøtter de behov,” siger hun og fortsætter:

“Jeg kan kun bifalde regeringens ønske om at lave en national strategi for digitalisering af sundhedsvæsenet. Men det konkrete udspil er ikke tilstrækkeligt. Sundhedsdatastyrelsen er ikke gearet til at håndtere de udfordringer, der venter. Den kan ikke rådgive regioner, hospitalsledelser og praktiserende læger til at tage den bedste teknologi i brug. Og den har ikke taget konsekvensen af, at nye apps har vendt sektoren på hovedet, så borgerne i nogle tilfælde ved mere om eget helbred end lægen.”

Husk den kunstige intelligens
En anden hovedkraft bag rapporten er direktør for Copenhagen Healthtech Cluster Henning Langberg.

“Det danske sundhedsvæsen passer til en tid, da patienten var lang tid på hospitalet, og hvor folk havde stor autoritet til lægestanden. Nu laver vi supersygehuse, og udlægger folk i eget hjem, så snart helbredet tillader det. Og samtidig har vi en underskov af apps og digitale løsninger, som gør patienterne klogere på egen sygdom,” forklarer han.

“Pointen er, at status quo ikke er en mulighed. Der kommer til at ske forandringer, så vi kan lige så godt tilpasse os dem.”

Og i det perspektiv er regeringens strategi for kortsigtet, mener Henning Langberg.

“Den forholder sig til ting, som er lige om hjørnet. Men ser ikke på et parameter som kunstig intelligens, som vi hidtil kun har set en brøkdel af. Det kommer til at gennemsyre hele sundhedsvæsenet. Det vigtigste er, at man hurtigst muligt får styr på udfordringer omkring sundhedsdata. Og først herefter kan vi arbejde systematisk med at udvikle nye platforme, som udnytter de mange muligheder i dataanalysen.”

“En ting er at konsolidere de eksisterende løsninger digitalt. Det er desværre det, regeringen gør. Hvis vi for alvor skal flytte sundhedsvæsenet, skal vi også turde tænke løsninger, som ikke er i tråd med de løsninger, som vi kender i dag.”

Altinget styrer i forbindelse med fredagens præsentation i Fællessalen en debat med et bredt panel af Folketingets sundheds- og it-ordførere. Arrangementet i sin helhed løber af stablen fra 9.30-11.30.

Dokumentation

Her er Siri-kommissionens fire centrale anbefalinger til regeringen:

1) Regeringen udvikler en national strategi for et sammenhængende system af digitale løsninger til at sikre bedre sundhed for alle. Et system, der samler erfaringer fra eksisterende projekter og giver et samlet bud på, hvordan regioner, kommuner og relevante ministerier kan sikre, at vi bliver et testområde for nye sundhedsteknologiske løsninger.

En sådan strategi bør sætte fokus på:

  • Hvordan erfaringer kan udbredes på tværs af sektorer og geografi
  • Hvordan vi sikrer uddannelser og tilstrækkelige kompetencer
  • At godkendte digitale tjenester kommer til at indgå i den eksisterende tilskudsordning
  • At udvikling af nye digitale tjenester sker i tæt samarbejde med de relevante sundhedsfaglige medarbejdere og borgere
  • At der udvikles klare mål for innovation og afsættes ressourcer hertil
  • At udvikle og opbygge offentlige og private alliancer om udvikling af gode løsninger og velfærdstilbud
  • At konkrete opgaver målrettes konkrete organisationer, ikke mindst KL, Danske Regioner, Erhvervsministeriet, Sundhedsministeriet og Innovationsministeren.

2) Regeringen opretter en central enhed, der kan sikre en samlet og sikker adgang til private og offentlige sundhedsdatabaser til gavn for både borgere, forskere, sundhedssektoren og virksomheder. Det kunne for eksempel være hos Sundhedsdatastyrelsen ud fra et klart mandat.

Anbefalingen forudsætter, at:

  • Enheden bemandes med medarbejdere med de rette tekniske, sundhedsfaglige og juridiske kompetencer med højt fokus på privacy og cybersikkerhed
  • Enheden skal tage konkurrencen op med for eksempel Apple og Amazon om at blive der, hvor borgerne har lyst til at uploade egne data
  • Enhedens opgave bliver at stille data til rådighed for forskere og sundhedssektoren sikkert og hurtigt, at producere analyser til brug for virksomheder på baggrund af databaserne samt sikre et højt niveau af transparens for borgerens brug af data
  • Det skal være let og intuitivt for borgere og sundhedspersonale at uploade data til enheden og få adgang til relevante sundhedsdata fra enheden
  • Det skal være et grundlæggende mål at skabe mest muligt transparens for borgerne omkring, hvilke data, der findes i databaserne og hvordan og til hvad, de anvendes
  • Der skal sættes mål for modning af interoperabiliteten i sundhedssektorens databaser, som for eksempel de regionale it-sundhedsplatforme, for at sikre enheden adgang til så store dele af de danske sundhedsdata som muligt
  • Lovgivningen tager udgangspunkt i mulighederne og formålene i EU’s persondataforordning og skaber respektfulde rammer for en langt mere smidig udveksling af sundhedsdata.

3) Sundhedsministeriet foranlediger, at digitale hjælpemidler som apps og wearables bliver en del af både forebyggelse og behandling. Der skal stilles krav til kvaliteten af apps i ”App-oteket”. Man skal kunne få tilskud til digitale løsninger, og indsatsen skal være med til at sikre mindre ulighed i danskernes sundhed.

Det kræver, at:

  • Der under Sundhedsministeriet udvikles en app-guide med sundhedsapps, der lever op til standarder for kvalitet og tilgængelighed og som kan guide borgeren
  • Der gives mulighed for tilskud og lægeordinering af apps fra app-guiden
  • Der sikres transparens i forhold til, hvad de digitale hjælpemidler kan
  • Der udvikles standarder til brug for virksomheder, der vil udvikle sundhedsapps til app-guiden
  • Der udarbejdes en handlingsplan for, hvordan disse apps i højere grad kan blive attraktive for alle grupper i samfundet, uanset alder, læsevanskeligheder eller socioøkonomiske vilkår.

4) Regeringen, kommunerne og regionerne sætter fokus på, at implementering af teknologi sker ud fra, hvilke behov vi ønsker teknologi skal hjælpe os med at løse og hvilke nye kompetencer, det kræver.

Det indebærer, at:

  • Der fokuseres på at afklare hvilke behov, teknologi kan opfylde
  • Der fokuseres på at bruge digitalisering til at styrke en holistisk tilgang til sundhed, hvor både forebyggelse og behandling er vigtig for individet, og hvor der samfundsmæssigt sættes ind på at mindske ulighed
  • Det ved indførelse af hver ny teknologi afklares, hvad der er en passende organisationsstruktur samt hvilket behov for kompetenceløft teknologien medfører
  • Der skabes legitimitet og ressourcer til at kunne eksperimentere med kunstig intelligens
  • Sundhedssektoren i højere grad tager højde for, at en stor del af borgernes sundhedsfokus og viden kommer fra andre steder end sundhedssektoren selv, for eksempel udviklingsmiljøer, udland og sundhedstrends. Sektoren skal forberede sig på at kunne inddrage disse indspark bedst muligt.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00