Debat

Arriva: Hjælp den kollektive trafik ud af pandemiens skygge

Pandemien bliver dyr for den kollektive trafik, hvis ikke regeringen sætter sig sammen med aktørerne i den kollektive trafik og laver en langsigtet aftale, skriver Jens Boe Jacobsen fra Arriva.

Hvis vi skal fortsætte med at opretholde driften, også i 2022 og fremefter, kræver det fortsat støtte fra staten, skriver Jens Boe Jacobsen.
Hvis vi skal fortsætte med at opretholde driften, også i 2022 og fremefter, kræver det fortsat støtte fra staten, skriver Jens Boe Jacobsen.Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Jens Boe Jacobsen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Den kollektive trafik udgør en rygrad i det danske samfund, og hver dag foregår mere end ti procent af danskernes transport med bus, tog eller letbane.

Flyttede man disse over i egen bil, ville den allerede eskalerende trængsel i byer og på veje nå uanede højder. Det er bare én af flere grunde til, at vi skal have den kollektive trafik tilbage på sporet, også efter covid-19, for vi kan ikke undvære den.

Temadebat

Hvordan får vi den offentlige transport tilbage på sporet?
Danskerne har under coronakrisen svinget langt mindre med Rejsekortet.

180 millioner rejser med Rejsekort fandt sted i 2019 mod 123 millioner rejser i 2020, viser nye tal fra Transportministeriet.

En Epinion-undersøgelse for Dansk Industri har vist, at 11 procent af danskerne forventer, at de vil bruge den kollektive trafik mindre.

Altinget giver i en ny temadebat ordet til interessenter og eksperter, som vil debattere, hvordan vi får den offentlige transport tilbage på sporet, og hvordan vi undgår, at coronakrisen forvandler den offentlige transport til et nicheprodukt.

Her er deltagerne:

  • Dorthe Nøhr Pedersen, direktør, Movia
  • Ismir Mulalic, lektor ved Økonomisk Institut på Copenhagen Business School
  • Jan Sigurdur Christensen, kommerciel direktør, DSB
  • Jens Boe Jacobsen, direktør for forretningsudvikling, Arriva
  • Lasse Repsholt, formand, Kollektiv Trafik Forum
  • Laura Bang Lindegaard, lektor ved Institut for Kultur og Læring på Aalborg Universitet
  • Mads Reinholdt, Direktør, Forbrugerrådet Tænk
  • Michael Svane, branchedirektør, DI Transport
  • Otto Anker Nielsen, professor og leder ved Division for Transport på Danmarks Tekniske Universitet.

Om temadebatter:
I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Debatindlæg kan sendes til [email protected].

Men hvordan gør vi det? Vi har tre bud.

Fælles beslutning om kollektiv trafik som sikker
Da pandemien blussede op i Danmark i marts sidste år, var én af regeringens første beslutninger at bede danskerne om at blive hjemme og undgå kollektiv trafik. Og vi er helt enige i, at det på det tidspunkt var fornuftigt.

Med få undtagelser fortsatte busser, tog og metro således med at køre på fuld kraft, selvom vi i perioder oplevede ned til 15 procent af det normale antal passagerer ombord. På den måde kunne den kollektive trafik holdes fri til kritiske medarbejdere uden andre transportmuligheder.

Men efter et helt år i pandemiens skygge har vi nu lært virusset bedre at kende, og i fællesskab bør regeringen og branchen beslutte, at det er ved at være på tide at erklære bus og tog sikre igen.

Det understøttes af flere studier, blandt andet fra den britiske kommission for jernbanesikkerhed, der har konkluderet, at risikoen for at blive smittet med covid-19 på en togtur i gennemsnit er 0,005 procent per tur.

Samme følgeslutning er man nået frem til i en helt ny undersøgelse fra Nordsjællands Hospital, der fredag 12. marts fremlagde undersøgelsens resultater og fritog offentlig transport fra øget risiko for smitte, såfremt man naturligvis følger de gældende retningslinjer i form af afstand, ansigtsværn og god håndhygiejne.

Gør man det, er risikoen ved at benytte kollektiv trafik minimal. Det bør afspejles i myndighedernes retningslinjer til passagerne. 

Investér i den kollektive trafik i dag
På disse spaltepladser begynder det at blive en kliché, men det er ikke desto mindre sandt:

Danmark står over for en historisk stor udfordring i form af at nå et 70 procents CO2-reduktionsmål i 2030. Heldigvis kender vi i dag mange af løsningerne på de problemer, som vi vil opleve i morgen.

Den kollektive trafik er en nøgleaktør i den grønne omstilling. For hver bilist, som vi får lokket til at gå fra sin carport til stationen, vil morgendagens generation takke os.

Men hvis vi skal lykkes med at få passagererne retur, kræver det ikke spredte investeringer i én bedre buslinje ét enkelt sted.

Det, der lokker flere bilister til kollektiv trafik, er netværkseffekten. At der både er en god forbindelse om morgenen og eftermiddagen, foruden fredag aften på vej hjem fra teatret samt formiddagen, når man skal gøre indkøb.

Hvis alene blot ti procent af passagererne udebliver fra kollektiv trafik, vil det årligt koste to milliarder kroner på samfundsøkonomien

Jens Boe Jacobsen
Direktør for forretningsudvikling, Arriva

Allerede nu bør vi derfor igangsætte ambitiøse forbedringer af de vigtigste transportkorridorer. Det kan for eksempel være hastighedsopgraderinger af regionalbanerne som aftalt under den tidligere SRSF-regering, BRT-busser på indfaldsvejene og batteritog uden for de elektrificerede strækninger.

Hold hånden under rygraden i samfundet
Trafikselskaber og operatører i den kollektive trafik har grundlæggende set to indtægtskilder: Billetindtægter og kontraktbetaling fra enten kommune, region eller stat.

Hvis indtægten fra passagerne udebliver, betyder det enten større kontraktbetaling eller lavere servicegrad. Det er den simple realitet, som trafikselskaber og vi operatører står overfor.

Glæden var derfor stor sidste år, da regeringen annoncerede, at de ville dække de manglende billetindtægter i både 2020 og 2021.

Hvis vi skal fortsætte med at opretholde driften, også i 2022 og fremefter, kræver det fortsat støtte. For nuværende oplever vi passagertal i Arrivas busser og tog på omkring 40 procent. Hvis alt går vel, kan vi nå op imod 80 procent med udgangen af året.

Det er nemlig sandsynligt, at hver femte passager vil udeblive selv efter restriktionernes ophør. Nogle har købt eller leaset en ny bil. Andre har opdaget fordelen ved samkørsel. Nogle vil fortsat arbejde hjemme flere dage om ugen som del af en ny normal.

Læs også

Pandemien bliver dyr for den kollektive trafik, hvis ikke regeringen sætter sig sammen med aktørerne i den kollektive trafik og laver en langsigtet aftale.

Det er samfundsøkonomisk rigtigt og vigtigt, hvis vi vil værne om den kollektive trafik både i og uden for byerne. Hvis alene blot ti procent af passagererne udebliver fra kollektiv trafik, vil det årligt koste to milliarder kroner på samfundsøkonomien.

Vi har altså ikke råd til at lade være.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


0:000:00