Bondam om nyt cykeludspil: Et paradigmeskifte i transportpolitikken

DEBAT: Hvis vi vil høste de enorme sundheds- og klimamæssige potentialer, der er ved, at flere cykler mere i hverdagen, skal vi arbejde med økonomiske incitamenter såsom skattefordele for cykelpendlere, skriver Klaus Bondam, der præsenterer nyt udspil med fire konkrete forslag til politikerne.

Af Klaus Bondam
Direktør i Cyklistforbundet

Tidens lette løsninger går desværre ikke i retning af aktiv transport.

Det lange lys på transportområdet er sat i retning af elbiler, selvkørende biler, små motoriserede køretøjer og afgiftsnedsættelser for biler, mens flere og bedre cykelstier, medtagning af cykler i offentlig transport og bedre trafiksikkerhed for cyklister henligger i mørke uden for lyskeglen.

Det er forstemmende af flere årsager.

En trussel mod vores liv og helbred
Det koster virksomhederne og dermed det danske samfund millioner af kroner, når vi triller tommelfingre i bilkøen, fordi trængslen på vejene i og omkring de store byer bare stiger og stiger.

Vores sundhedsbudgetter presses, fordi vi lever et for stillesiddende liv.

Faktisk så meget, at inaktivitet er trussel nummer to mod vores liv og helbred efter rygning.

Samtidig kræver de enorme klimaudfordringer en grundlæggende grøn omstilling af vores liv, hverdag og verden.

Det må i det lys undre, at Folketinget lader transportpolitikken leve sit eget liv uden koordinering med de øvrige politikområder. Sundhedspolitik. Erhvervspolitik. Klimapolitik. Skattepolitik.

Vi savner innovativ tænkning
Vi taler ikke for, at vi alle skal gå på vores ben og cykle hver evig eneste gang, vi skal nogle steder.

Men vi efterlyser, at Danmark i langt højere grad end i dag skaber de nødvendige rammer for, at flere cykler i hverdagen, så vi kan høste de uomtvistelige fordele, der er ved det i forhold til sundhed, klima og trængsel.

Vi efterlyser også en langt mere innovativ tilgang til cykelområdet – for eksempel at vi belønner det sunde og bæredygtige transportvalg med en reel skattemæssig fordel for cykelpendlere.

Giv cykelpendlere en reel skattefordel
I dag opnår både bilpendlere og cykelpendlere kørselsfradrag, når man har mere end 12 kilometer til arbejde (24 km t/r).

Det betyder, at de færreste cykelpendlerture givet ret til fradrag.

Men det er ikke ligegyldigt, hvad ting koster. Økonomiske incitamenter betyder noget på cigaret- og alkoholområdet. Det gør det selvfølgelig også på transportområdet.

Derfor opfordrer vi med et nyt cykelpolitisk udspil, Cykelland.nu, Folketingets politikere til hurtigst muligt gennemføre fire konkrete initiativer – herunder gøre det økonomisk mere attraktivt at cykle.

Det kunne være i form af en cykelpræmie eller skattefradrag på 5.000 kroner årligt eller med et særligt befordringsfradrag for cyklister med mere end tre kilometer til arbejde.

Et paradigmeskifte i transportpolitikken
Transportpolitik må ikke stå alene. Det skal tænkes tæt sammen med andre politikområder.

Med sådan et fradrag får vi et vigtigt paradigmeskifte i transportpolitikken.

Vi skal tænke kørselsfradrag på en helt anden måde end i dag. Vi skal lade fradraget følge måden at transportere sig på i modsætning til antal kørte kilometer.

Vi skal bruge en kombination af skattepolitik og transportpolitik til at understøtte Danmarks grønne omstilling.

Behov for politisk lederskab og handling 
Danskerne er optaget af klima og fremkommelighed som aldrig før.

Cyklen viser vejen til en sundere og mere bæredygtig hverdag.

Derfor skal vi gøre cyklen til det oplagte og trygge valg for så mange som overhovedet muligt. Det er ikke gjort med at opfordre til at tage cyklen lidt oftere.

Hvis vi som land ønsker at have en stærk og levende cykelkultur også i fremtiden, har vi brug for politisk lederskab, handling og vilje.

Hvis vi vil høste de enorme sundheds- og klimamæssige potentialer, der er ved, at flere cykler mere i hverdagen, er vi nødt til at tænke tværsektorielt, løfte debatten om grøn transport og arbejde med rammestrukturer og økonomiske incitamenter.

Forrige artikel DI til politikerne: Lav en 2030-plan for trafikal infrastruktur DI til politikerne: Lav en 2030-plan for trafikal infrastruktur Næste artikel V: Slut med lange ventetider, når man tager kørekort V: Slut med lange ventetider, når man tager kørekort
Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

Besparelser på DSB nærmer sig en milliard årligt

BAGGRUND: Statens årlige tilskud til DSB er reduceret med over 700 millioner kroner, siden den tidligere SR-regering lagde grunden for statsbanernes økonomi frem til 2024. Forude venter et usikkert årti.