Debat

Busvognmænd: Ligestilling mellem tog og bus mangler stadig, Ole Birk

DEBAT: Transportminister Ole Birk Olesen (LA) har givet bustrafikken et skulderklap, men mangler flere områder som social dumping blandt chauffører og ulige vilkår mellem kollektive trafikformer som tog, letbaner og bus, skriver Danske Busvognmænd.

1,5 millioner rejsende i 2017 talte sit eget sprog. Fjernbustrafikken er efterspurgt. Derfor skal der gøres noget ved problemerne i busbranchen, skriver Danske Busvognmænd.
1,5 millioner rejsende i 2017 talte sit eget sprog. Fjernbustrafikken er efterspurgt. Derfor skal der gøres noget ved problemerne i busbranchen, skriver Danske Busvognmænd.Foto: Asger Ladefoged/Ritzau Scanpix
Christoffer Miguel Frendesen
GDPRDeleted
Vis mere
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Af John Bergholdt
Landsformand, Danske Busvognmænd

For busbranchen har transportministerens økonomiske og forretningsvenlige tilgang vist sig mestendels at være en gevinst.

Ikke mindst når han med sine udspil lægger op til øget samspil mellem de forskellige transportformer og en integration af offentlige og private trafiktilbud, som vi så det i udspillet Nemmere kollektiv trafik.

Liberalisering af bustrafikken
1,5 millioner rejsende i 2017 talte sit eget sprog. Fjernbustrafikken hører til blandt de mest effektive transportformer i den kollektive trafik.

Fakta
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler. Du kan kommentere indlægget i bunden. Vi opfordrer til en konstruktiv og ordentlig tone i debatten. Debatindlæg kan sendes til: [email protected]

Skinnerne bedrager! Borgerne i Storkøbenhavn og Odense kan nu se frem til flere års byggearbejde med de letbaner, der burde have været BRT-løsninger til under den halve pris og anlægstid.

John Bergholdt
Landsformand, Danske Busvognmænd

Vi kunne ikke konstatere andet, end at Ole Birk Olesen må være enig, da vi så transportministerens udspil i september, hvor det foreslås, at fjernbustrafik fremadrettet kan udføres på ture over 75 kilometer.

Forslaget giver god mulighed for, at flere områder og flere passagerer i Danmark får glæde af fjernbustrafikkens fordele og ikke mindst udkantsområder, der kan forbindes tættere og mere direkte med de større byer.

Nu håber vi, at transportministeren hurtigst muligt vil følge arbejdet op i national sammenhæng, så vi kan få gjort noget for at stoppe de hundredvis af udenlandske busser, der opererer mere eller mindre permanent i Danmark.

John Bergholdt
Landsformand, Danske Busvognmænd

Et skulderklap til fjernbussen som en seriøs medspiller i den kollektive trafik som et supplement til den øvrige bustrafik på linje med toget. Dette er noget, vi med tilfredshed har set gå igen i ministerens arbejde med buspakken i EU.

Nu mangler vi bare en reel ligestilling af toget og bussen ved fortsat at give de samme rabatter til studerende, pensionister og børn. Danskerne bør have lov til at vælge frit, hvilke transportformer der passer dem bedst.

Ny busterminal skal bremse kaos
Det er et syndigt kaos, når fjernbustrafikken skal afvikles på Ingerslevgade i København. Og som Lars Weiss (S) fra Borgerrepræsentationen selv udtalte tidligere på året, er vi mere end heldige med, at der endnu ikke er sket alvorlige ulykker.

På rådhuset i København har man allerede afsat midler til projektet, og Trafikstyrelsen peger selv på Dybbølsbro som en oplagt placering til en længe ventet fjernbusterminal.

Men trods de gode intentioner har staten endnu ikke givet deres endelige ord på, at en fjernbusterminal bliver en realitet. Det her er et problem, der skulle have være løst for LANG tid siden!

Minister skal stoppe social dumping
Den danske turistbusbranche er hårdt ramt af de mange udenlandske busvognmænd, der dræner det danske marked med underbetalte chauffører og momsunddragelse. Ole Birk Olesen skal have ros for sit gode arbejde med vejtransportalliancen i EU – en stærk samling af vesteuropæiske lande, der kæmper for ordnede forhold i bus- og godsbranchen.

Nu håber vi, at transportministeren, i et forhåbentligt bredt samarbejde i Folketinget, hurtigst muligt vil følge arbejdet op i national sammenhæng, så vi kan få gjort noget konkret for at stoppe de hundredvis af udenlandske busser, der opererer mere eller mindre permanent i Danmark.

Dette via skrupelløse udenlandske vognmænd, der udfører social dumping, ved at chaufførerne sover ugevis i busserne og arbejder til lønninger langt under de danske løn- og arbejdsvilkår. Det kan KUN gå for langsomt at få stoppet denne praksis!

BRT burde have været fremtidens letbaner
Skinnerne bedrager! Det er politikerne bare nogle gange de sidste til at indse. Borgerne i Storkøbenhavn og Odense kan nu se frem til flere års byggearbejde med de letbaner, der ret beset burde have været BRT-løsninger (det vil sige højklassede busløsninger med egen bane på vejen) til under den halve pris og anlægstid.

Ole Birk Olesen har desværre ikke haft held med at sætte fokus på de mange fordele og regelændringer, der kan fremme brugen af BRT i Danmark – for eksempel at lade stationsnærhedsprincippet gælde for BRT (og ikke kun tog), så kommuner har mulighed for at lave attraktiv byudvikling omkring BRT-stationer.

Og så i øvrigt sørge for, at anlæg af BRT-løsninger rundt omkring i landet får samme mulighed for medfinansiering af staten som tog og metro. BRT er fremtidens kollektive trafik!

Forenkling og mindre bureaukrati bemærkes
Det lyder måske ikke af meget. Men det tages altid imod med kyshånd, når en minister med et pennestrøg fjerner ligegyldigt bureaukrati og dermed letter dagligdagen for tusindvis af erhvervsdrivende.

Det var tilfældet, da Ole Birk Olesen tidligere på året sørgede for, at det besynderlige danske krav om Tempo 100-mærke på en EU-typegodkendt bus bortfaldt. Mere af det, tak!

Danske Busvognmænd og Dansk Taxiråd, der fra 1. januar 2019 står sammen i den nye forening Dansk PersonTransport, vil arbejde hårdt for, at bus- og taxibranchen – ja, hele vejpersontransportbranchen – vil spille en endnu større rolle for mobiliteten i fremtiden, og vi ser frem til et fortsat bredt politisk samarbejde.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

John Bergholdt

Formand, Danske Busvognmænd

0:000:00